Den svenska e-handeln fortsätter att växa kraftigt och allt fler svenskar väljer att få sina online-köp levererade hem till dörren.
Snabbheten och bekvämlighet värderas högt, men närmare 40 procent av svenskarna tycker också att det är viktigt att hemleveransen tar hänsyn till klimatet. Nu storsatsar Apotea tillsammans med Best Transport och erbjuder invånare i ett 30-tal svenska städer fossilfria hemleveranser.
Svensk e-handel växer så det knakar och det är fraktalternativet hemleverans som svenskarna allt oftare väljer för den ständigt ökande mängd varor som de köper online. Samtidigt höjs röster för att de snabba och bekväma hemleveranserna skulle vara ett mindre miljösmart leveransalternativ. I en gemensam satsning med Apotea visar nu Best Transport att en snabb hemleverans också är ett bra miljöval. Tillsammans erbjuder de invånare i ett 30-tal svenska städer att få sina inköp från online-apoteket fossilfritt levererade hem till dörren.
– Vårt nära samarbete med Apotea möjliggör att vi kan ta ett gemensamt krafttag för att nå målet om en hållbar e-handel. Vi på Best Transport är oerhört stolta över att vi, genom ett intensivt och omfattande arbete, idag kan säga att vi är fossilfria i stora delar av landet. Vi är långt ifrån klara men har kommit en bra bit på vägen, säger Niklas Knight, VD på Best Transport.
Utöver storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö kommer fossilfria hemleveranser med Best Transport också att erbjudas till invånare i städer som exempelvis Uppsala, Jönköping, Växjö, Enköping, Helsingborg, Hässleholm, Ystad, Trollhättan, Uddevalla och Vänersborg*.
– Apotea skickar ut tiotusentals paket varje dag och vi är väldigt måna om att våra paket skickas på ett hållbart sätt. Därför arbetar vi nära fraktbolagen med att utveckla bra transportalternativ, så att vi nu kan erbjuda fossilfria hemleveranser med Best Transport känns jättekul, säger Pär Svärdson, VD på Apotea.
Fossilfria leveranser högt efterfrågat
Undersökningar visar att hemleveranser med klimatfokus är något svenskarna ställer sig positiva till. I en undersökning från 2019 som Best Transport lät genomföra, framgick det att 40 procent av svenskarna tycker det är viktigt att hemleveransen på ett eller annat sätt tar hänsyn till klimatet. Och i en ny undersökning från Best Transport så uppger nästan varannan svensk att det är viktigt att leveransen är klimatkompenserad när man handlar online.
– Vi ser att allt fler konsumenter både efterfrågar och värdesätter fossilfria hemleveranser, vilket vi är oerhört glada för. Och det är naturligtvis ett fantastiskt kvitto att se vilken positiv effekt en hållbar e-handel har för vår miljö, säger Niklas Knight, VD på Best Transport.