Hållbarhet är en topprioritet för små och medelstora företag – och en nödvändighet för att driva tillväxt, locka kunder och säkra investeringar. Ändå är det få som vill göra hållbara investeringar.
Det visar en ny internationell undersökning från logistikföretaget DHL Express bland 5000 beslutsfattare i nio branscher som nu även finns tillgänglig som e-bok.
– Hållbarhet toppar många företags agendor. Men utmaningen att utveckla och implementera en strategi kan ofta verka överväldigande – många undersökningsdeltagare betonar att de inte vet var de ska börja sin resa, säger Michiel Greeven, Executive Vice President Global Commercial på DHL Express i ett pressmeddelande.
DHL:s stora, internationella hållbarhetsstudie bland små och medelstora företag (SME:s) sammanfattas i e-boken “Sustainability Matters: DHL Express’ Global Survey on Small Businesses 2024” som beskriver vilken påverkan hållbarhetsfrågan har på företagen, med särskilt fokus på leverans- och logistikkedjor.
Här framgår tydligt att hållbarhet har blivit en strategisk nödvändighet för SME:s, med påverkan på deras långsiktiga värde och trovärdighet. Men det är också påfallande att investeringsviljan när det kommer till kritan är låg.
Hög relevans men låg investeringsvilja
I studien uppger minst två tredjedelar av de tillfrågade, i samtliga undersökta branscher, att hållbarhet är antingen “mycket viktigt” eller “extremt viktigt”.
Allra starkast var medhållet i finans- och modebranscherna där 81 procent av respondenterna svarade så.
Men – trots denna utbredda förståelse för hållbarhetsfrågans viktighet tvekar de flesta att avsätta budget till hållbara initiativ. Över hälften (53 procent) är endast villiga att investera 1-3 procent av sin driftbudget i hållbarhetsåtgärder. Bara 9 procent kommer att investera mer än 5 procent – och 16 procent kommer inte investera något alls.
När det gäller frakt och logistik är det globala genomsnittet för kunder som är villiga att betala mer för hållbar frakt mindre än en fjärdedel, 23 procent. Tydligt är dock att SMEs i Indien och Kina sticker ut, där tror 51 procent respektive 47 procent att deras kunder skulle vara villiga att betala mer för hållbar frakt.
När respondenterna tillfrågades om sina utmaningar med att nå uppställda hållbarhetsmål var den största oron för de flesta – på samtliga marknader – att säkra stöd, både internt och bland kunderna.
Denna oro är särskilt utbredd bland SME:s i Tyskland, där 74 procent bekräftar denna utmaning.
Mode och finans i framkant
Modeindustrin har länge granskats för hållbarheten i sina leveranskedjor, vilket har bidragit till en ökad medvetenhet och engagemang i dessa frågor. Hållbarhet toppar agendan och 81 procent uppger att hållbarhet är ”mycket viktigt” eller ”extremt viktigt” för deras verksamhet. Dessutom tror över tre fjärdedelar (78 procent) att hållbara leveransalternativ kan stärka deras varumärkesimage, i varierande grad.
Inom finanssektorn är små och medelstora företag de mest benägna att betrakta hållbarhet som ”extremt viktigt” (43 procent). Här är man också mest villig att öronmärka driftbudget för hållbarhetsinsatser (88 procent) och man anser i högre grad än andra sektorer att hållbara leveransalternativ kan bidra till kommersiell framgång (47 procent uppgav ”till stor eller mycket stor del”).
DHL Express prioriterar hållbarhet
Hållbarhet är på väg att transformera samtliga industrier under de kommande tio åren. När det gäller frakt och logistik är DHL:s rekommendationen att samarbeta med en pålitlig partner.
– Genom att samarbeta med en pålitlig logistikledare som DHL Express, som är känd för sitt dedikerade utbud av lågutsläppslösningar för frakt, kan SME:s positionera sig för att förbli livskraftiga, konkurrenskraftiga och säkerställa långsiktig tillväxt, säger Michiel Greeven.
DHL Express strävar kontinuerligt efter att förbättra hållbarheten i sin egen verksamhet och tjänster, vilket bidrar till DHL Groups hållbarhetsmål att minska de årliga växthusgasutsläppen till under 29 miljoner ton samt elektrifiera 66 procent av sina sista milen-leveransfordon och öka andelen hållbara bränslen till över 30 procent till 2030.
Dessutom kan DHL Express kunder med GoGreen Plus-tjänsten vidta åtgärder för att minska sina Scope 3-utsläpp genom användning av SAF (Sustainable Aviation Fuel) i DHL Express flygfraktflotta. Baserat på “book and claim”-metoden överförs de uppnådda besparingarna (Scope 3) till kunderna i form av certifikat.
DHL:s e-bok “Sustainability Matters: DHL Express’ Global Survey on Small Businesses 2024” har utformats för att hjälpa SME:s att ta konkreta steg för att förbättra hållbarheten i sin logistik och övervinna eventuella utmaningar vad gäller kundernas förväntningar. . eBoken kan laddas ner här.
DHL Express undersökning besvarades av 5 000 SME-beslutsfattare på 11 marknader: Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Nederländerna, Australien, Kina, Singapore, Japan, Mexiko, Kanada och Indien. Företagen som deltog i undersökningen representerade nio branscher: detaljhandel, konsumentvaror, professionella tjänster, ingenjörsvetenskap, mode, teknik, kemikalier, hälsovård och finansiella tjänster,
DHL är det världsledande varumärket inom logistikbranschen, med en oöverträffad portfölj av logistiktjänster som sträcker sig från nationella och internationella paketleveranser, leveranslösningar specifika för e-handel, internationella expressleveranser och väg-, flyg- och sjötransporter till industriella logistiklösningar för hela varuflödeskedjan.