Felix Ek, civilingenjör och projektledare på BioDriv Öst, har räknat ut att förnybart är en lönsam affär. Genom att köra nya, biogasdrivna lätta lastbilar kan transportföretag nämligen spara upp till 60 000 kronor per fordon fördelat på en treårsperiod. Från och med 1 juli gäller dessutom en ny miljöbilsdefinition som omfattar just biogas- och elbilar.
Hallå där, Felix Ek! Berätta, vad är grejen?
Mycket handlar om hur det relativt nya bonus-malus-systemet för fordonsbeskattning är utformat. Själva bonusdelen ger 10 000 kronor i bonus för biogasdrivna lätta lastbilar vid nyköp och 60 000 kronor för eldrivna. Det här är egentligen ett bidrag för merkostnaden för ny teknik för förnybart drivna fordon. Malusdelen däremot, gör den verkligt stora skillnaden; för samtliga fordon läggs en grundskatt på som är väldigt låg, bara 360 kronor per år. Sen, beroende på vilket koldioxidvärde fordonet har, blir det påslag som baseras på om det är bensin- eller dieseldrivet. För el- och biogasfordon stannar summan på 360 kronor de tre första åren. De större bensin- eller dieseldrivna lätta lastbilarna får däremot ofta en väldigt hög årsskatt på upp till 20 000 kronor. Det är här du sparar pengarna. Beroende på vilket fordon som köps in finns en stor ekonomisk fördel för biogasdrivna fordon de tre första åren. Jämför att betala 1 000 kronor i fordonsskatt för el- och biogasfordon, med att lägga ut så mycket som upp till 60 000 kronor för dieseldrivna. Och även om du väljer att fortsätta köra bilen några år därefter – när skatterna justeras ned för diesel och upp för biogas, kommer du ha mycket svårt att köra ikapp den förlorade summan med en dieselbil. Skatten kommer även fortsättningsvis vara lägre för biogasbilen jämfört med dieselbilen men skillnaden minskar något. Med biogasdrift kommer alltså stora fördelar både för miljön och företagets ekonomi. En rejäl ekonomisk fördel på mellan 20 000 – 30 000 kronor kvarstår även i ett totalkostnadsperspektiv, efter att andra kostnader som service och drivmedel räknats in. Som allra mest fördelaktigt blir det när det gäller de största lätta lastbilarna på biogas. För elfordon kan det också gå att få ett ekonomiskt gynnsamt scenario jämfört med bensin- och dieselbilar om fordonet körs väldigt mycket och möjlighet till laddning finns. Elfordon har dock en betydligt högre inköpskostnad som kan vara något svårare att hämta hem i dagsläget. Men med den positiva utveckling vi ser när det gäller batteriteknik och sjunkande priser på elfordon blir även kalkylen för dessa bättre och bättre för varje dag som går. Dessutom sparar du tid på att slippa åka och tanka om du kan klara de dagliga körsträckorna med den el du laddar över natten.
Men är det inte bättre att köra redan befintliga lastbilar istället för att köpa nya?
Tanken är att företag följer sin ordinarie cykel när det gäller fordonsbyte. När det väl är tid att förnya fordonsflottan hoppas jag att företag köper de nya miljöbilarna. Ekonomin ser väldigt bra ut för gasfordon. För den som vill veta mer finns ett nytt informationsmaterial med alla gasfordon på den svenska marknaden.
För vilka företag lämpar sig lätta el- och biogaslastbilar bäst?
Gaslastbilarna fungerar bra så länge det finns en tankstation relativt nära, därmed skulle jag generellt säga att de som kör lätta lastbilar i någon mellanstor eller större stad absolut bör titta på alternativet el eller gas. I de städerna finns ofta fler biogastankställen och en mer utbyggd snabbladdningsinfrastruktur. För att få ihop ekonomin för elfordon ska du ladda ”hemma” så mycket som möjligt, men då det eventuellt finns behov att ladda under körning finns bättre möjligheter att hitta snabbladdare i lite större städer och längs mer trafikerade vägar.
Om det finns så mycket pengar att spara, varför kör då inte alla sina lätta lastbilar på biogas eller el?
Min gissning är att det har att göra med invanda mönster. Hittills har det varit ekonomiskt fördelaktigt att köra på diesel och kostnadsneutralt att gå över till förnybart genom HVO100. Nu börjar vi dock se en prisökning på HVO:n och det börjar bli tydligt vad det nya bonus-malus-systemet innebär för ett företags fordonskostnader. Snart borde därför en ny trend visa sig där fler vill köra sina lätta lastbilar på el och biogas. Men som sagt, det är inte ekonomiskt smart att byta ut alla fordon till biogas eller el i ett svep. Satsa då under tiden på så mycket HVO100 som möjligt i befintliga dieselfordon och byt därefter till biogas och el i den naturliga utbytestakt som finns sedan tidigare. Det är även viktigt att vara uppmärksam på fordonens lastkapacitet. Vi på BioDriv Öst har samlat en lång rad andra aktörer och efterfrågat en justerad körkortsgräns för lätta lastbilar på el- och biogas för att lastkapacitet inte ska förloras till följd av att dessa fordon är tyngre. Tyvärr har inte regeringen hörsammat detta, men vi fortsätter arbeta enträget för att underlätta omställningen till förnybart i transportsektorn, bland annat genom projektet Transportutmaningen.
Vad är Transportutmaningen?
Transportutmaningen är BioDriv Östs projekt som finansieras av Naturvårdsverket genom det så kallade Klimatklivet. Genom projektet kan företag i Uppsala, Stockholm, Västmanland, Södermanland, Örebro och Östergötland få kostnadsfri rådgivning när det gäller omställningen av fordonsflottor till förnybara drivmedel. I projektet samverkar vi även med Fossilfritt Sverige och uppmanar så många som möjligt att anta deras Transportutmaning och Tjänstebilsutmaning.