Andelen svenskar som känner sig uppgivna inför klimatutvecklingen fortsätter att öka samtidigt som andelen som känner sig hoppfulla minskar.
Det visar en ny riksomfattande undersökning om svenskarnas syn på hållbarhet.
Undersökningen ”Svenskar och Hållbarhet” innefattar svar från 1 000 personer i Sverige mellan 16 och 70 år.
Tillsammans med Elgiganten och Öresundskraft har Insight Intelligence genomfört undersökningen för femte året i rad.
Resultaten visar tydligt hur andelen som är hoppfulla inför klimatutvecklingen har minskat sedan 2019, parallellt med att andelen som känner sig uppgivna har ökat.
Andelen som svarar att de skulle vilja leva mer hållbart än vad de gör idag har också minskat, med fem procentenheter under samma period. Även andelen som är villiga att betala mer pengar för hållbara produkter och tjänster minskar.
”Trots att majoriteten av svenskarna fortfarande är positiva till hållbarhet och säger sig leva hållbart, kan vi se hur engagemanget inför klimatutvecklingen minskar, något som skulle kunna ses som en sorts ’climate fatigue’”, säger Lukas O Berg, VD på Insight Intelligence.
Åtta av tio anser att det finns stora klimatproblem (80 %) och drygt sex av tio svarar att de i stor utsträckning lever och agerar hållbart idag (62 %).
Undersökningen visar också att:
• Nästan varannan svensk säger sig vilja köpa eller investera i solceller (48 %).
• Priset är det som främst hindrar oss från att reparera saker.
• Andelen som tycker att livsmedelsbranschen arbetar mest hållbart har halverats de senaste åren.