WISAMO-segelsystem: Första orden för koldioxidfri sjöfart
Hem TRANSPORT Michelins WISAMO-vingsegel optimerar bränsleeffektivitet för patrullfartyg

Michelins WISAMO-vingsegel optimerar bränsleeffektivitet för patrullfartyg

Publicerat av: Redaktionen

Michelin tar ett stort steg mot en mer hållbar sjöfart med sin innovativa segellösning WISAMO (Wing Sail Mobility) som kan minska bränsleförbrukningen med upp till 15 procent.

Det uppblåsbara vingseglet som är tillverkat av kompositmaterial, har nu för första gången installeras på ett oceangående patrullfartyg, på uppdrag av den franska direktionen för maritima frågor, fiske och vattenbruk (DGAMPA).

”Denna order är ett viktigt steg i utvecklingen av WISAMO och i arbetet med att minska koldioxidutsläppen inom sjöfartssektorn. Det visar inte bara på vår tekniska ledande ställning inom kompositmaterial och robustheten i vår lösning, utan också på Michelins pionjäranda”, säger Maude Portigliatti, Business Director för Polymer Composite Solutions och medlem av Michelin-koncernens ledningsgrupp.

Patrullbåtens uppblåsbara WISAMO-vingsegel har en yta på 170 kvadratmeter, vilket är något större än en volleybollplan, och används för att komplettera ett diesel-elektriskt hybridsystem med vindkraft. Tack vare denna kombination går det att spara cirka 15 procents bränsleåtgång. Vingseglet fungerar också som primärt drivsystem. Fartyget uppfyller därmed DGMPA:s förväntningar när det gäller miljövänlighet – utan att begränsa dess möjliga användningsområden.

WISAMO stödjer projektet hela vägen från den tidiga design- och utvecklingsfasen av fartyget via provseglingar till havs fram till överlämnandet till DGMPA. I början av 2027 ska segelsystemet installeras ombord och därefter testas i skarpt läge.

Koldioxidfri sjöfart: första ordern för WISAMO-segelsystemetEn multifunktionell lösning för sjöfarten

WISAMO-seglet bygger på tre nyckelkomponenter – en självbärande teleskopmast som är indragbar och kan användas eller stuvas undan efter behov. Ett slitstarkt, lättviktigt textilhölje som blåses upp med lågt tryck för att bilda en symmetrisk vingsegelprofil. Och ett helautomatiskt styrsystem för alla seglingsfunktioner (sättning, firning, trim, manövrering, revning och skyddande stuvning beroende på omgivningsförhållandena).

Det enkla handhavandet och den automatiska och kompletta in- och utrullningen av seglet gör WISAMO till en allroundlösning som kan anpassas till många användningsområden.

Seglets beprövade prestanda

Det nya oceangående patrullfartyget är resultatet av ett nära samarbete mellan tre franska företag: den maritima arkitektbyrån Mauric, Socarenam-varvet och Michelin. Det blir en efterföljare till Iris, som konstruerades för nästan 40 år sedan.

Fartyget kommer att användas för att övervaka sjöfarten inom den exklusiva ekonomiska zonen (EEZ), där de ska övervaka fartyg och stödja den franska regeringens maritima verksamhet. Här ingår kontroll av fiskeribestämmelser, övervakning av navigering, kontroll av havsföroreningar och efterlevnad av miljöskydd.

Fartyget kommer att vara stationerat i La Rochelle och tjänstgöra längs Atlantkusten, särskilt i Biscayabukten.

Här testades WiSAMO-segelsystem framgångsrikt 2023 och kunde bevisa sin tålighet och uthållighet under flera månader ombord på containerfartyget MN Pelican.

Under de kommande åren har WISAMO för avsikt att ytterligare utöka sitt sortiment av uppblåsbara vingsegel för att stödja utfasningen av fossila bränslen på alla typer av fartyg: fritidsbåtar samt service- och lastfartyg med en längd på cirka 20 till 60 meter.

Vad är kompositmaterial?

WISAMO-vingseglet är också en spännande tillämpning av kompositmaterial har – och stöder Michelin-gruppens ambition att bli en av världens ledande tillverkare.

Däck är kompositmaterial – precis som exempelvis kolfiberramen på en cykel av hög kvalitet. Sådana material används i stor utsträckning. De består av minst två eller flera material som kompletterar varandra – i fallet med Michelindäck rör det sig om cirka 200, inklusive råmaterial. Däck har en mycket komplex konstruktion och består av råmaterial med olika egenskaper som kombinerar till synes motstridiga prestandaegenskaper: till exempel grepp och lågt rullmotstånd, effektiv bromsning och lång livslängd samt flexibilitet och robusthet. Andra kompositmaterial från Michelin som redan används är neoprenbelagda tyger, brandskyddsdräkter med integrerad kylning, industriella transportband för mineralindustrin eller jordbruket samt karossdelar till racerbilar, cykelramar och sportutrustning.

Michelin är ett ledande företag inom mobilitet och har åtagit sig att att tillverka och distribuera de lämpligaste och mest hållbara däcken, tjänsterna och lösningarna för att möta sina kunders behov. Michelin erbjuder också digitala tjänster, kartor och guider samt utvecklar högteknologiska material för mobilitetsindustrin. 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>