Svenska folket uppfattar Telia som branschens mest hållbara varumärke 2023
Hem HÅLLBAR UTVECKLING Svenska folket uppfattar nu Telia som branschens mest hållbara varumärke 2023

Svenska folket uppfattar nu Telia som branschens mest hållbara varumärke 2023

Publicerat av: Redaktionen

Efter ytterligare ett år med fokus på digital inkludering, bättre uppkoppling och ökad trygghet står det klart att Telia uppfattas som det mest hållbara varumärket i branschen, nu 13 år i rad.

Det enligt svenska konsumenter i Europas största studie Sustainable Brand Index 2023.

Som ledande aktör spelar Telia en central roll i det uppkopplade livet, och genom att leverera bättre nät och bättre upplevelser vill vi skapa en hållbar vardag för människor, företag och samhället i stort. De förutsättningarna skapas genom att fortsätta digitalisera, inkludera och tänka nytt.

– Förra året var fortsatt turbulent på många vis och det kom med ett förstärkt behov i samhället av ökad trygghet på nätet och digital inkludering. Det gläder mig att vi redan hade många hållbara initiativ på plats för att underlätta dessa behov. Efter pandemin kunde vi återaktivera vårt prisbelönta Digital Senior och lansera Digital i Sverige, ett helt nytt initiativ i syfte att hjälpa nyanlända. Vi lanserade också Trygghetspaketet, ett heltäckande skydd på nätet för hela familjen. Det här resultatet känns som ett ärofyllt kvitto på att vi satsar på rätt områden, säger Anders Olsson, VD Telia Sverige.

För att bidra till bättre uppkopplade samhällen och bättre digitala liv är Telias hållbarhetsagenda integrerad i Telias strategi och verksamhet. Nedan är några fokusområden och exempel från 2022:

Klimat, cirkularitet och resan till noll

För att hantera klimatkrisen antog Telia 2019 två ambitiösa miljömål: noll koldioxidutsläpp i hela värdekedjan och noll avfall till 2030. Det är kärnan i vårt miljöarbete och innebär bland annat miljöcertifierade, energieffektiva och klimatneutrala nät. Andra exempel:

  • Vi fortsätter att energieffektivisera genom att avveckla gammal teknik, lansera klimatsmarta tjänster som minskar elförbrukningen för våra kunder och i nytt energiprojekt ta tillvara på överskottsvärme från våra datahallar för att värma upp fastigheter.
  • Telias hållbara mobilrörelse fortsätter, där ingen mobil glöms bort och alla kan återbrukas eller återvinnas. Parallellt tar vi även hand om annan teknik, som gamla routrar och tv-boxar.
  • Hållbara leveranser och returer med nya smarta kartonger som minskar materialförbrukningen och sparar utrymme i transportbilarna, därmed också färre resor.

Svenska folket uppfattar Telia som branschens mest hållbara varumärke 2023

Digital inkludering, Barns rättigheter, Mänskliga rättigheter och Mångfald

För att uppnå en rättvis och socialt hållbar framtid är det viktigt att ingen lämnas utanför, därför har vi fyra inkluderingsinitiativ: Digital Senior, Digital förälder, Digital företagare och nylanserade Digital i Sverige. Vi har nått cirka 1 miljon personer med våra initiativ sedan 2021. Andra exempel:

  • Stöd till människor som drabbas av krig och katastrofer. Bland annat genom att skänka simkort till ukrainska flyktingar via Röda Korset och erbjuda fri telefoni till och från Ukraina. Efter jordbävningen i Turkiet och Syrien donerades en miljon till UNICEF och Läkare utan Gränser.
  • Tryggar barnen genom att hjälpa familjen, bland annat med hjälp av kunskapsbanken Digital förälder och initiativet Mobilkörkortet, för en trygg start på nätet. Vi samarbetar även med BRIS och möjliggör tillsammans att barn kan nå dem dygnet runt varje dag på året.
  • I samarbete med Jobbsprånget bygger vi vidare på vårt engagemang för ett mer mångsidigt och inkluderande företag och bidrar till en mer inkluderande arbetsmarknad i Sverige.
Säkerhet och integritet

Säkerhet är en förutsättning för ett hållbart samhälle. Därför jobbar vi för de mest tillförlitliga och säkra näten och för en tryggare tillvaro för våra kunder när de är uppkopplade. Det genom att modernisera våra nät, skapa och erbjuda olika säkerhetslösningar och öka allmänhetens kunskap. Några exempel:

  • Vi har samlat det bästa inom digital säkerhet i en tjänst vi kallar Telia Trygghetspaket, ett heltäckande skydd för hela familjen som även förebygger och försäkrar mot ID-stölder.
  • Bedrägeriförsöken mot svenskar är höga. Genom en teknisk lösning som Telia utvecklat kunde vi stoppa 29 miljoner bluffsamtal under 2022.
  • Genom att vara digitaliseringspartner till företag och den offentliga sektorn samordnar vi tjänster och säkerhetslösningar som sträcker sig förbi uppkoppling och ökar samhällsnyttan och motståndskraften.

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>