Affärsflygresenärer köper fortfarande hellre en billigare biljett än att betala extra för att säkerställa flygresans miljövänlighet.
Bara en av tio väljer miljövänlighet som det viktigaste kriteriet och knappt hälften är beredda att betala mer, visar en färsk studie från LYGG.
Flygtrafikens utsläpp och miljöpåverkan har länge diskuterats i den offentliga debatten om flygresandets framtid. För att få bättre insikter om svenska affärsresenärers flygbeteende genomförde flygreseplattformen LYGG tillsammans med undersökningsföretaget Bilendi en online-undersökning om val och prioriteringar under våren 2024.
Studien visar att affärsresenärerna har andra prioriteringar än miljön. Mindre än hälften av respondenterna (40 procent) är beredda att betala mer för att garantera en miljövänlig resa. Och klimatfrågorna står inte högt i kurs när svenskarna rangordnar vilka kriterier som är viktigast när de bokar en flygresa.
Miljön kommer sist för resenärerna
Enligt svaren är det viktigaste kriteriet att de kan boka ett direktflyg, vilket 66 procent av respondenterna uppger. Näst viktigast (43 procent) är den sammanlagda restiden och på tredje plats kommer flexibla tider för avgångar (42 procent).
Priset är viktigast för 37 procent av respondenterna. Miljövänligheten placerar sig sist, där enbart 11 procent uppger detta som ett av de viktigaste kriterierna. I enkäten kunde man välja fler svarsalternativ.
”Det handlar säkerligen inte om att man tycker att minskade utsläpp och klimatförändringar är oviktiga. Jag tror det handlar om att aktörerna i flygbranschen måste integrera ansvaret i flygresor på ett sätt som gör att resenärerna inte behöver göra ett separat val kring detta”, säger Roope Kekäläinen, vd och medgrundare på LYGG i ett pressmeddelande.
Ansvaret ligger hos branschen
Enligt Kekäläinen borde flygbolagen fokusera på att öka hållbarheten i hela affärsverksamheten.
”Flygresandet växer fortfarande och i år flyger vi mer än någonsin. Samtidigt väcker flygets miljöpåverkan skam. Affärsresenärer borde kunna lita på att klimataspekterna beaktas på bästa möjliga sätt och ansvaret för det ligger hos oss som är verksamma inom flygbranschen”, säger Roope Kekäläinen.
LYGG:s affärsmodell innebär att resenären erbjuds direktflyg via regionala flygplatser så nära den faktiska destinationen som möjligt, vilket är bättre ur hållbarhetssynpunkt eftersom inga mellanlandningar krävs.
Det ger även en kortare resväg till och från flygplatsen. Storleken på planen anpassas till passagerarantalet och man använder förnybara flygbränslen. Insatser som tillsammans minskar flygets miljöpåverkan avsevärt, enligt Roope Kekäläinen.
”Med bland annat direktflyg och mindre flygplan åstadkommer LYGG verkliga miljöeffekter utöver att de företag som använder vår tjänst sparar tid och minskar totalkostnaderna för sina resor. Vi har en ny syn på flygets affärsmodell där vi lägger upp rutterna på marknadsmässiga villkor baserat på de verkliga behoven”.
Undersökningen genomfördes online i Bilendis M3-panel under perioden 13–24. juni 2024. Den besvarades av totalt 450 svenskar över 18 år, som gjort affärsresor med flyg under de senaste tolv månaderna.
LYGG är en digital flygreseplattform som erbjuder direktförbindelser för effektiva affärsflygresor. LYGG sparar tid, kostnader och miljön. LYGG är med och driver innovation samt bygger en bättre och mer hållbar framtid för flygbranschen. Företaget grundades 2020 av Roope Kekäläinen och Jari-Jussi Viinikkala. Bland investerarna finns Superhero Capital VC samt flera affärsinfluencers. Antal anställda: 10 fastanställda och 5 på konsultbasis. Rekrytering pågår.