[Krönika] Ledarskap handlar om mer än att nå mål och skapa struktur. Det kan också vara en kraft för förändring – inte bara i organisationen, utan i samhället.
I en tid då världen ropar efter mod och ansvar, växer betydelsen av chefer som vågar använda sin plattform för något större, skriver Maria Ingels Carlsson som inspireras av framlidne påve Franciskus.

Använd ditt ledarskap till något gott, uppmanar Maria Ingels Carlsson
Vi pratar ofta om ledarskap i termer av effektivitet, struktur och målstyrning. Och visst, ett bra ledarskap får saker att fungera. Men den senaste tiden har jag tänkt mycket på något mer: att ledarskap också kan vara en förändringskraft.
Inte bara inom organisationen – utan utanför. Och att det i sig har en enormt stark, ibland underskattad, affärsnytta.
I min egen organisation har jag sett gång på gång att ledarskap inte bara får människor att göra sitt jobb – utan att det formar hur människor mår. Och när människor mår bra på jobbet händer något vackert: de stannar längre, de pratar gott om arbetsplatsen, de tar ansvar.
Faktum är att det finns gott om siffror som visar att trivsel, tillit och psykologisk trygghet är direkt kopplat till både tillväxt och lönsamhet.
Inspireras av påve Franciskus
Men en sak är att leda internt. Det som inspirerar mig allra mest är de ledare som inte bara leder inom sina organisationer, utan också använder sin plattform för att påverka utanför. En som verkligen visade exempel på det är påve Franciskus.
Oväntat kanske, i en B2B-kontext – men det är svårt att blunda för hans mod. Han använde sin röst – och sin enorma plattform – för att prata om klimatkrisen, kvinnors rättigheter, kriget i Gaza och utsattheten bland HBTQ+-personer. Han utmanade tradition, opinion och interna maktstrukturer. Utan att vika undan, trots att han hade mycket att förlora. Det är ett ledarskap som bär på mod, värderingar och ansvar.
Låt oss hoppas att nästa ledare i Vatikanen har samma driv och värderingar. Och att fler vågar använda sin plattform för det som är viktigt.
För även om du som läser detta inte leder världens största kyrka – så har du en plattform. En organisation. Människor som lyssnar.
Tänk om fler företagsledare såg sin roll inte bara som en funktion, utan som en möjlighet att inspirera.
Att stå för något gott. Att leda med både resultat och riktning – men också med hjärta.
För i slutändan handlar det inte bara om var vi är på väg. Utan också om hur vi tar oss dit. Och vilka vi är längs vägen.
Av: Maria Ingels Carlsson
Läs mer av Maria Ingels Carlsson: Var en Impact Leader!
Green Communication är ett svenskt impact-företag som hjälper små och medelstora företag att göra hållbarhetsresan, med strategisk rådgivning, digital marknadsföring och ett nätverk av gröna influencers. Målet är att göra hållbarhet och efterlevnad av regelverk , som CSRD, till en naturlig del av varje varumärkes strategi. Grundare är Maria Ingels Carlsson.