[Krönika] Det är mörka tider för klimatet. När Trump och Musk tar över rodret i Väst och flygplan fullastade med giftiga lågbudgetprylar flyger in från Öst är det svårt att luta sig tillbaka.
Det är dags för var och en att påverka det vi kan här och nu – och bli en Impact Leader, skriver Maria Ingels Carlsson på Green Communication.
Mitt i detta mörker, när beslut från andra sidan Atlanten duggar som ett vårregn – beslut som inskränker de mest utsattas rättigheter och hotar klimatarbetet bland annat genom utträdet ur Parisavtalet. Konsekvenser som kommer att skada miljoner människor världen över och klimatarbetet kommer att bli hårt lidande, blir det allt tydligare att ansvaret kryper närmare oss medborgare.

Det är dags för var och en att bli en Impact Leader
Det är nu upp till oss, människor och ledare, att ta ansvar för det vi faktiskt kan påverka här och nu och bli en Impact Leader.
Vi har nyligen sett några lysande exempel på Impact Leaders som verkligen sticker ut: Miljardären Michael Bloomberg donerade via sin stiftelse, tillsammans med andra amerikanska klimatfinansiärer, notan som USA skulle ha stått för till Parisavtalet.
Och miljardären som äger Patagonia skänker bolaget till ändamål som är med och försöker lösa klimatkrisen. ”Jorden är nu vår enda aktieägare” sa grundaren, Yvon Chouinard.
7 av 10 är beredda att betala mer
Men vi andra då, som inte är miljardärer. Vill vi? Kan vi?
Ja, faktiskt!
En färsk undersökning från Naturvårdsverket visar till exempel att de flesta svenskar kan tänka sig att anpassa sin vardag för klimatets skull; genom att använda mindre plast, åka mer kommunalt, semestra i närområdet, ta tåg istället för flyg eller köpa färre saker.
7 av 10 föredrar att köpa varor och tjänster från företag som arbetar med att begränsa klimatförändringen och lika många är villiga att betala mer för dem. 7 av 10 är också positiva till att staten och bolagen vidtar åtgärder för att rädda klimatet.
Rapporten visar att nästan alla tror att vi kommer att påverkas av klimatförändringarna.
Tvärtom, vad man kan tro, så har attityden länge varit positiv från oss svenskar att förbättra våra vanor för klimatets skull – och det är riktigt goda nyheter!
Varje chef och ledare kan bli Impact Leader
Här tänker jag att vi som chefer och ledare kan ta en position och tänka framtid före tillväxt – det ena behöver inte utesluta det andra men det krävs engagemang och vilja!
Själv är jag övertygad om att vi alla kan göra något och att läget är akut. Det var det som en gång ledde mig att hoppa av ett välbetalt mediejobb och grunda Green Communications. Kunde jag, så kan du!
Du behöver inte vara miljardär, även mindre initiativ är välkomna. POW (Protect Our Winters), RebellMammor, Extinct Rebellion, Fridays For Future – alla Impact Leaders har startat i det lilla. Av människor som ville organisera sin oro, ilska och ångest eller hopp för framtiden. Alla dessa stjärnor som lyser så starkt på den mörka himlen! Varje initiativ i rätt riktning är bra.
Eftersom vi uppenbart ser att många kan tänka sig att göra en förändring så behöver vi fler ledare som gör impact, det vill säga: Impact leaders!
Vad kan gå fel om du som chef inkluderar de globala målen i din affärsplan? Att jobba med social- och miljömässig hållbarhet ger många positiva effekter. Dina medarbetare mår bättre, de blir mer stolta över sin organisation och beteendet sprids till familj, vänner och bekanta. Utsläpps sänks, människor stressar mindre och får ett mer hälsosamt liv. Win-win för alla!
För visst är det som Kamala Harris säger – när det är som mörkast lyser stjärnorna som starkast.
Läs mer: Se CSRD som en möjlighet inte ett måste
Green Communication är ett svenskt impact-företag som hjälper små och medelstora företag att göra hållbarhetsresan, med strategisk rådgivning, digital marknadsföring och ett nätverk av gröna influencers. Målet är att göra hållbarhet och efterlevnad av regelverk , som CSRD, till en naturlig del av varje varumärkes strategi. Grundare är Maria Ingels Carlsson.