Klimathotet är vår tids största utmaning och Öresundskraft är övertygade: AI-teknik kommer att vara ett avgörande verktyg för att tackla klimatutmaningen och bygga ett hållbart energisystem.
AI Sweden är Sveriges nationella center för artificiell intelligens och stöds av svenska staten samt näringsliv och offentlig sektor över hela Sverige.
Målet är att accelerera användningen av AI för att stärka Sveriges välfärd, konkurrenskraft och förbättra livet för alla som lever i Sverige. Detta görs i samarbete med AI Swedens mer än hundra partners. Tonvikt ligger på kunskapsutbyte och en gemensam utveckling av resurser och verktyg.
– Vi måste lära oss av nya tekniker och andra branscher så att vi kan göra rätt snabbt, klimatkrisen väntar inte. Därför vill vi öka vår kunskap och förståelse för AI och lära oss hur artificiell intelligens kan användas till att förbättra Öresundskrafts energilösningar, ge större och snabbare kundnytta och tackla klimatutmaningen lokalt och globalt”, säger Lillemor Högström, avdelningschef digitalisering & arkitektur vid Öresundskraft.
– Det är fantastiskt kul att få med Öresundskraft som partners och att få följa dem på deras AI-resa. Det känns glädjande att en offentlig organisation ser artificiell intelligens som en möjlighet i den gröna omställningen och som ett verktyg för att skapa värde för sin verksamhet och sina kunder”, säger Carl Malm, Ecosystem Manager South, AI Sweden.
Öresundskraft ser flera områden där AI-teknik kan accelerera arbetet med klimatutmaningen och energisystemet. Några exempel:
- Förutsäga och förebygga driftsstopp och underhållsbehov
- Förutsäga produktion och förbrukning
- Effektivisera energianvändningen i byggnader och anläggningar
- Dynamisk prissättning för laddning av elfordon
– AI kommer att spela en avgörande roll för energibranschen i framtiden genom att möjliggöra effektivare användning av resurser, minskad miljöpåverkan och bättre kundupplevelser. Genom att analysera stora mängder data kan AI hjälpa oss med att skapa personligt anpassade lösningar som gynnar våra kunder, staden, det lokala elsystemet och inte minst planeten”, säger Jenny Gustavsson, digitaliserings & IT-chef, Öresundskraft.