Pohjola Försäkring, ett av Finlands största försäkringsbolag, väljer CABAS Climate Calculation från CAB Group för att beräkna klimatbelastningen från reparerade fordonsskador.
Verktyget för ger en unik inblick i bilskadeärendens klimatbelastning.
”Försäkringsbranschen har en viktig roll i att bekämpa klimatförändringarna, även inom ramen för skadereglering. Det är viktigt att vi får en mer konkret förståelse för vår påverkan på miljön. Därför är vi glada över att vara i framkant med att införa en helt ny och mer exakt utsläppsberäkningsmodell,” säger Tommy Stenberg, ansvarig för fordonspartnerskap på Pohjola Försäkring.
Tjänsten tar hänsyn till både fordonets specifika egenskaper och vilka reparationsmoment som utförs. Beräkningen baseras på kalkyler från skadeberäkningsystemet CABAS och resultatet presenteras i koldioxidekvivalenter (CO2e/kg).
En bilskadereparation består av många moment med varierande klimatpåverkan. CABAS Climate Calculation tar hänsyn till faktorer, såsom reparationsmetod, transport, fordonsmodell, lackering, energiförbrukning och om reservdelarna som används är nya eller återvunna.
Återvunna delar med över 70 procent lägre koldioxidavtryck
Pohjola Försäkring främjar återanvändning och reparation i sina skadeärenden. Detta val har en betydande inverkan på skaderegleringens koldioxidavtryck – exempelvis är koldioxidavtrycket för återvunna delar över 70 procent lägre än för nya delar.
”Genom vårt samarbete med CAB siktar vi på att förbättra våra utsläppsberäkningar genom att använda skadespecifik utsläppsdata. Vi förbereder oss också för att sätta ett utsläppsminskningsmål i linje med bästa praxis på marknaden. Att mäta koldioxidavtrycket per skadeärende är avgörande, särskilt när vi bedömer effekten av de åtgärder som vidtas på lång sikt,” säger Tommy Stenberg.
Allt viktigare med rapportering av utsläpp
Från och med 2025 kommer ett flertal större företag inom EU behöva rapportera sina utsläpp enligt EU-direktivet CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). Detta ökar kravet på företagen att veta och kunna rapportera utsläpp, inte minst i det så kallade Scope 3 som rör köpta tjänster. CABAS Climate Calculation ger tillförlitliga data på skadereparationers klimatavtryck. Det kan sedan användas både för såväl rapportering, uppföljning och utvecklingsarbete.
”Intresset från såväl verkstadskedjor som försäkringsbolag runt om i Norden har varit mycket stort sedan vi lanserade den här tjänsten. Hållbarhet är en stor fråga inom branschen och det finns en genuin vilja att vara en del av omställningen till hållbarare verksamhet. Vi är mycket glada att Pohjola Försäkring nu är först att välja CABAS Climate Calculation,” säger Mats Wästvind, Commercial Director för CAB:s Automotive-verksamhet.
CABAS är det ledande systemet i Norden för beräkning av tid och kostnad för bilskadereparationer och används av såväl bilverkstäder som försäkringsbolag.
”Att genom CABAS Climate Calculation ge rapporter på genomförda reparationer är första steget för oss. Så småningom kommer vi att kunna erbjuda klimatdata i kalkyleringsmomentet. På så vis kommer verkstaden att kunna göra aktiva val för att försäkra sig om att reparationen görs så hållbart som möjligt. Sammantaget är lanseringen av CABAS Climate Calculation-tjänsten ett betydande steg mot att möjliggöra reparationer av fordonskador med lägre utsläpp,” säger Mats Wästvind.