Endast var sjätte företag jobbar cirkulärt med sin IT. Och färre än hälften av medarbetarna återlämnar sin IT-utrustning efter avslutad användning.
Höga kostnader anges som det största hindret, trots att det oftast blir billigare att jobba cirkulärt, visar en ny studie från 3Step IT.
– Faktum är att cirkulär IT kan minska kostnaderna med upp till 30 procent. Att det fortfarande uppfattas som kostnadsdrivande är en myt och ett av de största hindren för en bredare omställning, säger Robert Åholm, Sverigechef på 3stepIT.
Den färska rapporten IT-Berget 2025 visar att bara en av sex organisationer (18%) arbetar fullt ut cirkulärt med IT. Den utbredda uppfattningen att cirkulär IT skulle vara dyrt, hämmar tydligt genomslaget. Mer än hälften av de tillfrågade beslutsfattarna i studien (52%) tror att cirkulär IT kostar mer, vilket är en ökning med 10 procent sedan 3StepIT genomförde studien för första gången för tre år sedan. En seglivad myt som bevisligen är felaktig, enligt Robert Åhlbom.
Tappar värde varje år – enormt slöseri

IT-Berget vittnar om företagens okunskap.
Rapporten visar att använd IT-utrustning i genomsnitt förvaras i 3,1 år innan den återvinns eller återbrukas, vilket motsvarar en hel rekommenderad livscykel för exempelvis en laptop.
Det är ett enormt slöseri, både när det gäller förlorade ekonomiska värden och de onödiga klimatutsläpp som uppstår när nya enheter behöver produceras för att möta efterfrågan.
Värdeminskningen motsvarar ungefär hälften av utrustningens ursprungliga värde, samtidigt som varje nytillverkad laptop genererar cirka 280 kilo koldioxidekvivalenter och flera ton gruvavfall.
Denna miljöpåverkan skulle kunna undvikas genom rekonditionering och återbruk.
Färre än hälften återlämnar utrustning – cheferna är sämst
Färre än hälften av medarbetarna i studien (48%) återlämnar sin IT-utrustning direkt efter avslutad användning. Av dem som inte gör det uppger 34 procent att arbetsgivaren inte efterfrågat utrustningen. Vidare anser 60 procent av medarbetarna att det är någon annans ansvar att den återlämnas.
En pikant slutsats är att chefer är sämre än medarbetare utan personalansvar på att lämna tillbaka IT-utrustning de inte längre använder.
Det tyder på låg medvetenhet om vad cirkulär IT innebär i praktiken, samtidigt som det ofta saknas tydliga rutiner.
Men trots de dystra siffrorna finns det hopp.
– Med relativt enkla åtgärder som tydliga återlämningsrutiner, intCirkulär Iterna utbildningsinsatser och samarbete med IT-leverantörer kan organisationer börja dra nytta av fördelarna. Förutom minskade utsläpp och sänkta kostnader innebär cirkulär IT även ökad kontroll över känsliga data och minskad risk för läckor, säger Robert Åholm.
”Tipping point” för rekonditionerad IT
En mer uppmuntrande slutsats av årets undersökning är att vi eventuellt nått en ”tipping point” vad gäller efterfrågan på och acceptansen för på rekonditionerad IT-utrustning. I fjolårets undersökning uppgav 17 procent av respondenterna att de redan köper rekonditionerad utrustning.
I år har denna siffra nästan dubblerats och landar på 32 procent.
Värt att notera är också att 79 procent uppger att klimatpåverkan är en betydande del av utvärderingen vid val av IT-leverantör och att 47 procent anger CSRD som en drivkraft för omställning.