Wipro Limited, ett ledande tech- och konsultföretag, presenterar idag att företaget har arbetat med Stockholm Exergi AB, för att bygga en ny IT-infrastruktur, som ett steg mot företaget och Stockholm stads övergripande klimatomställningsmål.
Stockholm Exergi tillhandahåller den expanderande Stockholmsregionen med tillförlitlig tillgång till värme, el, kyla och avfallshanteringstjänster.
Efter ett ägarbyte behövde företaget bygga en ny IT- miljö, som innefattade förflyttning av dess applikationer och användare, implementering av ett nytt Enterprise Resource Planning (ERP)-system, samt en modernisering av sin Operational Teknik (OT)- infrastruktur.
Wipro har hjälpt Stockholm Exergi att migrera till en ny IT-infrastruktur som moderniserar och hanterar IT- och OT-applikationsmiljön, och samtidigt använt funktioner från Wipros omfattande Wipro Engineering Edge-portfölj av tjänster för framtidens industrier. Projektet utformades för att förse Stockholm Exergi med agil och motståndskraftig IT-infrastruktur och drift, samtidigt som de kan leverera snabbare, bättre och oavbrutna tjänster till Stockholms invånare.
”Vi är glada att stötta Stockholm Exergis mission om att göra Stockholm till en attraktiv och hållbar plats, på resan till att bli världens första klimatpositiva huvudstad”, säger Vinay Firake, Sr. Vice President & Managing Director Nordics, Wipro Limitied. ”Vår omfattande applikationshantering och våra supporttjänster kommer att grunda Exergis verksamhet med innovation och effektivitet som hjälper dem att förverkliga sina ambitioner. Sammantaget kommer Stockholm Exergi med Wipros partnerskap att möta invånarnas förväntningar på heltäckande erbjudanden och lösningar med ökad digitalisering, vilket positionerar dem till att bli framtidens energibolag.”
Wipro har även försett Stockholm Exergi med end-to-end applikationshantering och stöttade företagets utveckling av affärs- och anläggningsapplikationer, samt IT-förvaltningstjänster. Wipro-teamet hjälpte också till med användarhantering, applikationsmodernisering och applikationsövervakning. Vidare, med hjälp av automationsteknik, hjälpte Wipro Stockholm Exergi att förbättra slutanvändarupplevelsen, minska handläggningstider, öka säkerheten och förbättra efterlevnaden.
“Under de senaste 2 åren har vi genomfört en tuff övergång från Fortum till ett fristående företag och i processen av IT-övergången har Wipro varit ett avgörande stöd. Vi är nu i ett skede där vi, tillsammans med Wipro, blickar framåt för att stärka Exergi IT-tjänster och säkerställa ännu mer värdeförverkligande av IT.” säger Jimmy Renström, IT-direktör, Stockholm Exergi AB.