Ny studie från Schneider Electric visar: Stor vilja hos svenskarna att energieffektivisera sina hem
Hem ENERGI Ny studie: Svenskarna vill energieffektivisera sina hem – men de flesta gör fel

Ny studie: Svenskarna vill energieffektivisera sina hem – men de flesta gör fel

Publicerat av: Redaktionen

Svenskarnas vilja att energieffektivisera sina hem är stor, men praktiken motsvarar inte alltid viljan och kunskapen brister delvis.

Det visar tredje upplagan av Schneider Electrics årliga globala konsumentundersökning, som studerar attityder kring energieffektivitet och hållbarhet i hemmet.

Energiförbrukningen i hemmet är den största orsaken till utsläpp från hushåll. De senaste åren har den ökat stadigt, i takt med ett ökat användande av energikrävande enheter. Detta, i kombination med stigande energipriser och klimatförändringar, gör att energianvändning i hemmet är en högst relevant fråga för bostadsägare.

Ny studie från Schneider Electric visar: Stor vilja hos svenskarna att energieffektivisera sina hemUndersökningen från Schneider Electric visar att svenskarna har en tydlig vilja att energieffektivisera sina hem och minska sina koldioxidavtryck, men att det finns en tydlig klyfta mellan ambition och handling.

– Det är glädjande att svenska bostadsägare ser energieffektivisering som viktigt, och undersökningen visar en tydlig vilja att öka hållbarheten i hemmet. Däremot blir det uppenbart att det krävs en högre kunskapsnivå kring de åtgärder bostadsägare bör och kan vidta för att effektivisera sin energianvändning och därigenom minska både sina kostnader och koldioxidavtryck, säger Jonas Gillsander, Vice President, Home & Distribution, Schneider Electric Sverige.

Stor vilja men blygsamma åtgärder och bristande kunskap

Hela 78 procent av de svenska deltagarna anser att energieffektivitet är viktigt, och 81 procent ser energieffektivitet som den högst prioriterade förbättringen för hemmet. Dessutom uppger 68 procent att det är viktigt för dem att minska sitt koldioxidavtryck. Men åtgärderna som de faktiskt vidtar är sällan de mest effektiva.

Den vanligaste energieffektiviserande åtgärden hos svenskarna att släcka lamporna i rum som inte används. Detta trots att belysning endast utgör cirka fem procent av elförbrukningen hos hushåll.

Den näst mest populära energibesparingsåtgärden bland svenskarna är att dra ur laddare som inte används, vilket 54 procent uppger, och därefter att dra ur andra apparater som inte används, vilket 47 procent uppger. Även detta har en relativt liten påverkan på hushålls energiförbrukning.

Endast 37 procent uppger att de regelbundet justerar sin inomhustemperatur, trots att detta är en av de mest effektiva åtgärderna för energibesparing.

Belysning prioriteras högst i smarta hem

Även inom smart-teknologi är belysning det svenskarna främst prioriterar. Smart belysning är den smart-teknologi som flest svenskar, 33 procent, har i sina hem. Därefter kommer röstassistenter som Google Home och Amazons Alexa, som 17 procent använder, samt smarta termostater, som 16 procent av svenskarna använder.

Hela 59 procent av svenskarna i studien tror dessutom att smart belysning är den bästa smarta hem-teknologin för att energieffektivisera och öka hållbarheten.

Kvinnor och äldre bryr sig mer om hållbarhet i hemmet – men medvetenheten ökar hos yngre

Resultatet från studien visar att kvinnor, i något högre utsträckning än män, ser hållbarhet och klimatförändringar som viktiga frågor kopplade till hemmet. 68 procent av kvinnorna uppger att detta är viktigt, jämfört med 62 procent av männen. Sett till åldersgrupper är det flest i den äldsta kategorin 55+ år som ser hållbarhet och klimatförändringar som viktiga, hela 69 procent, därefter 65 procent i kategorin 18-34 år och 63 procent i åldersgruppen 35-54 år.

Det är dock fler män, 44 procent, än kvinnor, 38 procent, som anser att energieffektivitet i hemmet blivit viktigare för dem kopplat till den senaste tidens klimatförändringar.

Sett till åldersgrupper är det flest i den yngre ålderskategorin, 18-34 år, som uppger att energieffektivisering blivit viktigare, hela 43 procent. Därefter följer åldersgruppen 55+ år med 41 procent och 35-54 år med 39 procent.

– Att den yngsta ålderskategorin fått upp ögonen för energieffektivisering och blivit mer medvetna än tidigare är ett steg i rätt riktning. Det är avgörande att den yngre generationen tar klimatförändringarna på allvar och lär sig hur de kan nyttja den nya sortens teknik för att energieffektivisera sina hem, säger Jonas Gillsander.

Schneider Electric Schneider är en global ledare inom industriell teknologi med världsledande expertis inom elektrifiering, automation och digitalisering till smarta industrier, robust infrastruktur, framtidssäkrade datacenter, intelligenta byggnader och intuitiva hem. Syftet är att påverka genom att ge alla möjlighet att göra det mesta av energi och resurser.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>