I samband med Traderas 20-årsfirande som bolag tog företagets nya varumärkesresa fart för drygt ett år sedan. Den nya visionen är att vara en ledande aktör och pådrivare för cirkulär konsumtion och ett modernt alternativ för hållbar shopping. Som ett led i detta har nu Tradera tagit fram en ny varumärkesplattform, visuell identitet, logotyp och kommunikation som utmanar den miljöförstörande nykonsumtionen.
Under 2019 genomförde Tradera flera förändringar i verksamheten; samtliga butiker som sålde nyproducerade varor togs bort från Tradera, och över 800 000 annonser för nyproducerat togs ned från sajten. Därefter rullades den första kampanjen ut – ”Unbox the facts of consumption” – där Tradera lyfte frågan om nykonsumtionens stora miljöpåverkan.
Cirkulär shopping är det nya nya
2020 har arbetet fortsatt med en helt ny varumärkesplattform, visuell identitet, logotyp och typsnitt. Allt följer en röd tråd mot målet att Tradera ska driva omställningen till hållbar konsumtion.
– Som Sveriges största renodlade cirkulära marknad har vi en unik möjlighet. Vi vill upplevas som en förebild inom cirkulär ekonomi och vi vill främja shopping, fast utan nykonsumtion, och göra det till en mer attraktiv och rolig upplevelse, säger Chantal Olsson, Brand Manager på Tradera.
Ett uttryck för detta är den nya kampanjen ”Det nya nya” där Tradera i en serie reklamfilmer ifrågasätter och utmanar begreppet ”nytt”, och hur känslan av att nytt inte nödvändigtvis måste vara bundet till nyproducerat.
– Vi är inte emot shopping i sig och tror inte att all konsumtion är av ondo. Men vi vill få fler att fundera på vad som egentligen är nytt, och på ett humoristiskt sätt visa på att cirkulär konsumtion är ”det nya nya”, säger Chantal Olsson.
Humor och lekfullhet före pekpinnar
De nya filmerna använder tonaliteten från det nya varumärkesarbetet, som ska vara lekfullt självständig, och präglas av såväl humor som konstruktiva lösningar, istället för att använda pekpinnar.
– Det handlar om att vi är progressiva och drivs av att skapa förändring, och inte av hopplöshet eller lamslagenhet. Vi hyllar det cirkulära och erbjuder en modern och alternativ shoppingupplevelse, med stöd i rationella argument som miljönytta, pris, utbud och smidighet, säger Chantal Olsson.
Ny visuell identitet och logotyp
Efter sex år har även den visuella identiteten uppdaterats. Den nya looken ska förmedla ett modernt och medvetet sätt att konsumera, och signalera stolthet och ledarskap, men också lust och inspiration.
– Det är vad vi står för och vad våra användare kan uppleva. Stolthet över den cirkulära konsumtionen utan att för det behöva tumma på det lustfyllda, säger Chantal Olsson.
Till de kommunikativa uttagen kommer den starka, tydliga och nu uppdaterade gula primärfärgen som kännetecknar Tradera att kompletteras av en ljusare gul och en mörkare grön. Dessutom tillkommer en helt ny logotyp, som ersätter den som använts sedan 2014.
Den nya logotypen får även en tillhörande symbol. I mitten på den cirkelformade symbolen finns texten ”The circular market”, som är ett uttryck för vad Tradera är. Symbolen kommer att användas som komplement till logotypen, eller på ytor när den vanliga, breda logotypen inte passar. Till sist har ett nytt standardtypsnitt tagits fram. Den nya typografin heter Hansen Grotesque – en modern sans seriff som är speciellt framtagen för Tradera.
Nya funktioner för att förbättra den cirkulära shoppingupplevelsen
Arbetet med att driva fram framtidens shopping märks inte bara i kommunikationen. Tradera har under året presenterat flera nya funktioner som ska göra det lika smidigt och tryggt att handla cirkulärt som av vilken e-handel som helst. Ett exempel är nya Traderabetalning, som underlättar för både köpare och säljare.
Ett annat är funktionen Bildsök, som gör det möjligt att fota ett objekt och få en matchning bland de miljontals bilder på varor på Tradera. Fler funktioner som gör det ännu enklare för kunden att välja cirkulära handel kommer lanseras under det kommande året på Tradera.