Från och med år 2019 lanserar Uddeholm sina nya produkter via globala webbseminarium.
Genom det här tillvägagångssättet når företaget ut med samma information till sina kunder över hela världen samtidigt. Uddeholm ser webbseminarierna som ett modernt och miljövänligt sätt att marknadsföra sina nya stålsorter.
Uddeholm genomförde sitt första ”Uddeholm Global Webinar” den 9:e april vid lanseringen av stålsorten Uddeholm Dievar. Under dagen genomfördes det tre webbseminarium anpassade till tidszonerna för Asien, Europa och Nord- och Sydamerika. En månad senare följde samma förfarande vid lanseringen av Uddeholm Tyrax ESR, företagets nyaste stålsort.
– Det här är ett smidigt och effektivt sätt att berätta för våra säljbolag om det nya stålet, förklarar Robert Gustafsson, varumärkes- och kommunikationschef på Uddeholm. Vi når ut till våra marknader över hela världen utan att behöva lämna Hagfors eller Sverige.
Miljöaspekten är en speciellt viktig del i det nya lanseringsförfarandet. Genom att använda webbaserade hjälpmedel istället för personliga möten och konferenser sparar företaget både på resurser och på miljön.
– Det är en naturlig utveckling som går i linje med samhällsutvecklingen och med vår egen verksamhetsutveckling, där största möjliga kundnytta och minsta möjliga miljöpåverkan är vår högsta prioritet, säger Gustafsson.
Uppslutningen till webbseminarierna har varit mycket god – representanter från 90 olika länder har deltagit. Uddeholm planerar att fortsätta med samma koncept vid kommande lanseringar. Totalt kommer ytterligare nio globala webinars att genomföras under året.