Vätgaspatenten ökar världen över, parallellt med framväxten av nationella strategier och globala investeringar. Men det går långsammare för utvecklingen i Sverige.
Sverige har en relativ konkurrensfördel inom bränsleteknik men inom vätgasproduktion samt lagring och distribution är vi svagare, visar en studie från IVL Svenska Miljöinstitutet.
– Sverige behöver bibehålla sitt ledarskap inom bränslecellsteknologi samtidigt som man strävar efter att stärka sina teknologiska kapaciteter inom elektrolys och vätgasproduktion från biomassa. Det är i linje med de ambitiösa planerna som Sverige har för investeringar i koldioxidfri stålproduktion baserat på vätgas, säger Andreas Englund, affärsutvecklare på IVL.
Genom att analysera patent, som är en indikator på innovationsförmåga, har man i studien utvärderat utvecklingen och trender inom vätgasteknik sedan 2020. Fokus har varit på innovation både globalt och inom Sverige, för att därefter bedöma Sveriges konkurrenskraft och position på området.
USA, Japan, Sydkorea, Tyskland och Frankrike är ledande länder inom vätgasteknologi. Patent relaterade till bränsleceller är speciellt dominerande.
Konkurrenskraft jämförbar med Frankrike
Sverige har en patentfördelning som liknar den i Japan och Sydkorea, med en stor andel patent inom bränslecellsteknik. I förhållande till sin ekonomiska storlek har Sverige en konkurrenskraft som är jämförbar med Frankrike, dock är Frankrike en större ekonomi och har sju gånger fler patent inom bränslecellsteknik. Inom vätgasproduktion samt lagring och distribution är Sverige däremot betydligt svagare, även i förhållande till sin ekonomiska storlek.
– Ett lands konkurrenskraft avgörs på sikt av innovationsförmåga inom de områden man investerar i. De planerade Investeringarna inom vätgasproduktion för stålproduktion måste därför gå hand i hand med åtgärder för att öka innovationsförmågan inom området. Först då kan Sverige få full utväxling på de planerade investeringarna, säger Andreas Englund.
Läs mer i rapporten: The position of Sweden in the hydrogen race
Studien har genomförts inom ramen för Omställningslyftet och finansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden (Eruf). Omställningslyftet är en nationell satsning som syftar till att underlätta företagsdriven klimatomställning för små och medelstora företag. Fokus ligger på kunskap och affärsorienterad vägledning för att skapa hållbara, konkurrenskraftiga och framtidssäkra företag.