Vidde driver på utvecklingen av eldrivna snöskotrar
Hem TRANSPORT Viddes eldrivna snöskoter – minskar CO2-utsläppen med 85 procent

Viddes eldrivna snöskoter – minskar CO2-utsläppen med 85 procent

Publicerat av: Redaktionen

Från de norrländska vidderna i Jörn i Västerbottens inland leder Vidde en ny våg av innovation inom motorbranschen.

Med sin elektriska snöskoter siktar företaget på att förändra en industri som länge varit beroende av fossila bränslen.

– Vi vet inte hur länge det kommer ta, men vi tror att branschens gensvar kommer leda till en ”boom”, säger Christian Lystrup, grundare och VD.

I vinter är det finaltest av snöskotrarna både i Norrbotten och Jämtland.

Allt började under en guidad snöskotertur på Svansele Vildmarkscenter utanför Norsjö. För Christian och hans sällskap blev det en ögonöppnare när motorerna slogs av och avgaserna försvann.

– Det slog oss hur mycket bättre turen blev när det blev tyst och vi slapp avgaserna. Det var där idén föddes. Vi pratade senare med en professor på RISE fordonsutveckling och insåg att ingen riktigt gjorde elektriska snöskotrar. Med tanke på att det säljs över 10 000 snöskotrar per år bara i Sverige, och att det finns en stark företagsmarknad, fanns allt här. Det enda som saknades var utvecklingen av en elsnöskoter, berättar Christian.

Minskar CO2-utsläpp med 85 procent

Viddes elektriska snöskoter innebär en CO2-reduktion på över 85 procent jämfört med traditionella fossildrivna maskiner. Det här är den viktigaste delen av företagets bredare gröna affärsmodell, som kombinerar hållbar produktdesign med cirkulär ekonomi.

Vidde driver på utvecklingen av eldrivna snöskotrar

Vidde, som är ett inkubatorbolag hos Uminova Innovation, har utvecklat en strategi där samma maskin används flera gånger – efter tre års användning återvinns de mekaniska delarna, medan drivlinan återanvänds i en ny skoter.

– När vi kan använda drivlinan över flera cykler skapar vi ett högt restvärde och en hållbar affärsmodell. Det har varit en väldigt spännande resa, ju mer man står bredvid en blårökande snöskoter desto bättre känns det att vi arbetar med Vidde, säger Christian Lystrup.

– Samtidigt har vi gått igenom tuffa perioder, som coronapandemin och höga räntor. Men vi är stolta över att ha tagit oss hit. Många av våra samarbetspartners vill verkligen gå i bräschen och hjälper till så mycket de kan – folk gör det här med hjärta.

B2B-fokus och strategiska samarbeten

Vidde riktar sig främst till företagskunder och har redan etablerat viktiga partnerskap med företag som Skellefteå Kraft, Skistar och Ishotellet i Jukkasjärvi. Genom att sälja och hyra ut stora flottor av snöskotrar kan företagen effektivisera sin verksamhet och samtidigt minska sina koldioxidutsläpp.

– Stora flottor på ett ställe med dedikerade serviceplatser gör att vi kan erbjuda bättre service och underhåll. Det här är särskilt viktigt för stora företag med stort hållbarhetstänk och ett behov av effektiv drift och underhåll, menar han.

Vidde har valt att fokusera på massproduktion utan att bygga en egen fabrik. Istället arbetar de med externa partners för att hålla nere kapitalkostnaderna och maximera flexibiliteten i tillverkningsprocessen. Komponenterna produceras i ett fordonskluster i Gnosjö, Småland, där Vidde står för designen och samarbetspartners för produktionen.

– Vi har designat skotern så att den kan tillverkas externt, medan vi fokuserar på montering och kvalitetskontroll. Den sista slutfinishen ligger alltid hos oss för att garantera att allt håller högsta kvalitet.

Förmonteringen sker i Gnosjö, medan slutmontage, kontroll, testning, samt service och återtag av maskinerna sker i Jörn.

En växande marknad för hållbara transporter

Vidde har redan fått uppmärksamhet för sin cirkulära affärsmodell. Nyligen vann man det prestigefyllda designpriset 2024 Green Good Design Sustainability Award i kategorin Green Transportation, tillsammans med det italienska designhuset Pininfarina som är känt för sin design av flera bilmodeller för Ferrari, Maserati och Alfa Romeo.

Vidde driver på utvecklingen av eldrivna snöskotrar

– Det var en riktig lyckträff att de också ville vara med på tåget och designa något som är väldigt långt från deras normala uppdrag. Men det bevisar också att många tror på vår idé, säger Christian.

Just nu är Vidde i en fas där de sluttestar sina snöskotrar med sina första kunder, bland annat på Ishotellet och hos Skistar i Åre, för att säkerställa att allt fungerar optimalt inför en bredare lansering.

– Vi är väldigt stolta över att våra kunder får testa maskinerna i vinter, och när de är nöjda är vi redo att skala upp, förklarar Christian.

Turist- och besöksnäringen är en viktig målgrupp för Vidde. SLAO, som är Svenska Skidanläggningars Organisation, med över 300 medlemmar, har satt målet att alla svenska skidanläggningar ska vara fossilfria i sin drift till 2027. Det är ett starkt statement och en tydlig signal om att man vill satsa på hållbara lösningar i framtiden.

Samtidigt har Vail Resorts, världens största skidortsägare, satt målet att vara klimatneutrala till 2030.

– Det ligger i tiden och känns helt rätt. Vi vill snabba på omställningstakten och ska vara redo när fler hakar på, säger Christian.

Och hur är då körupplevelsen att susa fram i skogen helt ljudlöst?
Vidde driver på utvecklingen av eldrivna snöskotrar

Christian Lystrup, vd

– Det självklara är såklart att det inte är någon blårökande motor. En annan stor skillnad är känslan av att krypa iväg med full kontroll, utan det ryck som kommer med en fossildriven skoter. Det skapar en helt annan naturupplevelse, särskilt för guidade turer där du slipper andas in avgaser, men det är samtidigt en otroligt stark motor och rolig körupplevelse, säger Christian.

Den första prototypen Frank hade 280 hästkrafter medan den senaste modellen Alfa kommer ligga på runt 180 hästkrafter.

– Vi ser en snabb utveckling inom battericeller, och i vinter lanserar vi två maskinmodeller med olika batterikapacitet – den ena har en räckvidd på 6-7 mil och den andra på 8-9 mil. Redan till nästa vinter förväntar vi oss att räckvidden kan nå upp till 14 mil. Privatanvändarna kanske vill ha fler mil, men det är också därför vi vänder oss i början till företag som inte har det behovet i dag, säger han.

Med den gröna omställningen som drivkraft siktar Vidde på att bli en ledande aktör inom hållbara transporter. Företagets satsning på elektriska snöskotrar och cirkulära affärsmodeller ligger helt rätt i tiden, och med starka partnerskap och en växande kundbas ser framtiden ljus ut.

– Vi vet inte exakt hur snabbt omställningen kommer att gå, men vi tror på en stark efterfrågan när väl allt tar fart, avslutar Christian.

North Sweden Cleantech är en arena som stärker små och medelstora företag inom grön teknik, ren energi och hållbara lösningar i norra Sverige som strävar efter att skapa eller redan skapar produkter och tjänster som främjar en hållbar omställning.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>