Kampanjen ”Project1Hour” äger rum i samband med internationella Earth Day den 22 april.
För tredje året i rad kommer Volkswagen-koncernens anställda att ha möjlighet att engagera sig i miljö- och klimatskydd på sin arbetsplats under veckan fram till Earth Day.
Under 2022 deltog cirka 300 000 anställda runt om i världen i vad som kan vara världens största klimatworkshop för företag. Årets kampanj kommer att utökas med ytterligare 500 000 anställda hos Volkswagen-återförsäljare runt om i världen, utöver de 675 000 anställda i koncernen som redan deltar.
- För att uppmärksamma Earth Day har anställda inom Volkswagen-koncernen möjlighet att ägna en timme av sin arbetsdag åt klimatskyddsfrågan
- Koncernchef Oliver Blume: ”Investera i vår planet” är temat för årets Earth Day. Vi på Volkswagen-koncernen tar detta tema bokstavligt genom att investera mer än 52 miljarder euro för framtidens individuella, utsläppsfria mobilitet – mer än någon annan biltillverkare.”
En miljon människor värnar om klimatet – varje bidrag räknas!
– Investera i vår planet” är temat för årets Earth Day. Vi tar detta tema bokstavligt genom att investera 52 miljarder euro för framtidens individuella, utsläppsfria mobilitet – mer än någon annan biltillverkare. Andelen elbilar som koncernen säljer har ökat kontinuerligt och uppgick till nästan 7 procent 2022. För Porsche är siffran beräknad till över 80 % globalt till 2030 och samma år bör den ha nått 80 % för märket Volkswagen i Europa. Vi bidrar också till att bygga ut laddningsinfrastrukturen med förnybar energi: vi planerar att bygga cirka 18 000 snabbladdningsstationer i Europa och cirka 45 000 runt om i världen fram till 2025. E-mobilitet är den bästa lösningen för hållbara transporter. Det tror vi verkligen på. Vi tar ett helhetsgrepp i hållbarhetsfrågan: ekonomiskt, miljömässigt och socialt. Med ”Project1Hour” föregår vi med gott exempel på Earth Day och kombinerar sociala och företagsmål med en möjlighet för varje medarbetare. Tillsammans bildar vi en miljonstark kraft för att skydda klimatet, säger koncernchefen Oliver Blume.
– Hållbarhet och klimatskydd är inte något skyltfönster för Volkswagen-koncernen. Engagemanget som våra anställda har visat för ”Project1Hour” talar sitt tydliga språk. Under 2022 kom över 295 000 kollegor med idéer som vi kan använda för att minska vår miljö- och klimatpåverkan både på arbetet och i andra sammanhang. Vi arbetar vidare med detta åtagande under 2023 genom att ytterligare öka vår medvetenhet och omtanke om vår planet. Det här är ett viktigt steg eftersom vi alla vet att vi bara har en jord och att vi måste hantera den varsamt, säger Gunnar Kilian, Volkswagen-koncernens HR-chef.
Daniela Cavallo, ordförande i arbetarrådet, tillägger:
– Arbetstagarrepresentanterna hoppas att ett stort antal personer vill vara med. En timmes arbete för en koncerngemensam personalstyrka på 670 000 anställda innebär en enorm potential. Den här timmen kommer att göra stor skillnad om den resulterar i många kreativa idéer och initiativ som fångar upp och tilltalar medarbetarna. Därför hoppas jag att så många kollegor som möjligt får möjlighet att delta – även personalen på monteringsenheterna.
Under ”Project1Hour” görs kampanjer på olika platser: Vid huvudanläggningen i Wolfsburg inbjuder produktionschefen Christian Vollmer anställda till en cykeltur till anläggningen för att visa på hållbar pendling. Astrid Fontaine, ledamot i koncernledningen för Volkswagen Transportbilar, uppmanar de anställda att organisera pendlingen till jobbet på ett aktivt/sportigt sätt och att bilda bilpooler. Porsche finansierar användningen av lokal kollektivtrafik för de anställda under en dag.
På Volkswagen Group Technology och på många Volkswagen-restauranger i Tyskland pågår kampanjer om vegetariska och veganska måltider. Bentley-matsalen i Crewe, England, fokuserar också på en växtbaserad meny för kampanjperioden, tillsammans med allmänna tips för en hälsosam och klimatpositiv livsstil. Liknande initiativ görs även på Volkswagen Group Sverige.
Volkswagen Group of America organiserar en återvinningskampanj och erbjuder anställda och kunder möjligheten att lämna in bärbara datorer, mobiltelefoner, batterier och andra små elektroniska enheter för återvinning. Dessutom pågår avfallsinsamlingskampanjer på flera platser, till exempel på Herndons huvudkontor och i Auburn Hills: anställda plockar upp skräp i allmänna parker och på anläggningarna.
CARIAD, koncernens dotterbolag för programvara, har som mål att vara netto-CO2-neutralt till 2025 och organiserar en Green Tech Week för sina anställda med information om hur programvara kan bidra till att minska CO2-avtrycket. Dessutom anordnas expertsamtal, workshops och digitala rensningsmöten.
Volkswagen-koncernen var den första biltillverkaren att ansluta sig till Parisavtalet redan 2018. Strategin och företagsmålen syftar till att hela koncernen ska vara klimatneutral senast 2050. Detta mål omfattar bilar, fabriker och processer. Hållbarhet är ett av tio strategiska åtgärdsområden som Volkswagen-koncernen arbetar vidare med fullt ut under ledning av koncernchefen Oliver Blume. Sponsor för det strategiska initiativet i koncernledningen är Manfred Döss, ledamot med ansvar för integritet och juridik, som kommer att se till att åtgärder och måluppfyllelse regelbundet utvärderas.
Volkswagen-koncernen knyter ”Project1Hour” till globala Earth Day den 22 april. Earth Day startade i USA 1970, uppmärksammas varje år den 22 april och har utvecklats till en global miljörörelse under mer än 50 år. Cirka 20 miljoner människor deltog i den första Earth Day. Idag är det över 200 miljoner. Det globala evenemanget står för mångfacetterade aktiviteter med fokus på ett brett spektrum av miljö- och klimatskyddsfrågor och för ett åtagande att gemensamt skapa viktiga miljö- och klimatlösningar. Temat för årets internationella Earth Day är ”Invest in Our Planet”.