65% av företagen inom transport- och logistiksektorn ökar sina innovationsinvesteringar
Hem TRANSPORT 65% av företagen inom transport- och logistiksektorn ökar sina innovationsinvesteringar

65% av företagen inom transport- och logistiksektorn ökar sina innovationsinvesteringar

Publicerat av: Redaktionen

Descartes Systems Group har i en ny studie undersökt hur transport- och logistiknäringen ser på att prioritera utveckling.

Resultaten visar att en majoritet av företagen kommer att öka sina investeringar på innovation.

Detta trots ett tufft ekonomiskt läge och en orolig omvärld.

Studien ”Supply Chain and Logistics Innovation Accelerates, But Has Long Way to Go” bygger på svar från 1000 chefer inom transport och logistik i Nordamerika och Europa. Resultaten visar att närmare 6 av 10 har ökat takten i sina investeringar på innovation de senaste två åren. För de kommande åren är den siffran 65 procent.

– Det är tydligt att transport- och logistiknäringen har ett fortsatt starkt fokus på utveckling. Skälen till detta är flera, men 37 procent anger att det främst handlar om är att sänka kostnaderna och lika många svarar att syftet är att öka pålitligheten i leveranskedjorna, säger Chris Jones, EVP, Industry and Services på Descartes.

Hälften av studiens nordiska respondenter upplever att deras satsning på innovation ligger före konkurrenterna. Exempel på innovation som respondenterna uppger att företagen jobbar med är machine learning, AI och dataanalys.

– Den kraftigt ökande mängden IT-attacker som pågår i omvärlden har fått fler än var tredje företag att öka takten på sitt utveklingsarbete. Det är tydligt att de digitala hoten mot företagens transport- och logistikkedjor är en stark motivator för förändring, säger Chris Jones, EVP, Industry and Services på Descartes.

65% av företagen inom transport- och logistiksektorn ökar sina innovationsinvesteringarSamtidigt visar studien att 87 procent upplever någon form av interna hinder när det kommer till innovation och satsning på utveckling. Skälen för detta anges bland annat vara företagets mognad kopplat till dessa frågor, otydlighet i vilken effekt en satsning på innovation skulle få och en tveksam inställning till om det är värt de upplevda riskerna för att skapa nytta för företaget. Omvärldsfaktorer som har upplevts som hinder för innovationsarbete är Covid-19 bakåt i tiden, och framöver den stigande inflationen.

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>