Att återvinna grafit ur uttjänta elfordons batterier kan vara framtidens väg för att bevara naturlig grafit och samtidigt skapa supermaterialet grafen.
Chalmers, Grafren och Chalmers Industriteknik undersöker just nu möjligheterna.
Storskalig grafentillverkning är baserad på exfoliering av grafit.
Nu testas möjligheten att använda grafit från uttjänta elfordonsbatterier som råmaterial för grafentillverkning.
– Här arbetar vi för att ta vara på grafit som annars kasseras. Vi vill skapa hållbar grafenproduktion och göra en värdefull produkt av något som annars slängs. Det är ett fantastiskt projekt, säger batteriforskaren Martina Petranikova från Chalmers avdelning för industriell materialåtervinning.
Berg av använd grafit
Enligt Circular Energy Storage nådde den globala produktionen av litiumjonbatterier år 2022 cirka två miljoner ton, med en förväntad ökning till minst fyra miljoner ton under kommande tre år.
Varje enskild litiumjonbattericell har cirka 18 viktprocent grafit. Det innebär att 400 000–800 000 ton grafit kommer att brytas, föras in i värdekedjan och eventuellt sluta som avfall i slutet av batteriets livslängd. Nu kan berget av använd grafit komma till ny användning.
– Idag hanteras grafitinnehållande material från elfordons batterier mestadels som avfall och bränns för återvinning av vissa metallkomponenter. Det ser vi stora möjligheter att ändra på, säger Sofia Öiseth, projektledare från Chalmers Industriteknik.
Hållbara produkter
På lång sikt ska resultaten ge minskad påverkan av klimatförändringen genom att återanvända kol som redan finns i värdekedjan. På kortare sikt ska världens tunnaste och starkaste material skapas på hållbart vis och ge ny kraft åt svensk industri.
– Nu går vi från att skapa det här magiska materialet till att bygga en hållbar värld på riktigt. Det handlar inte bara om hållbart grafen utan mängder av hållbara produkter tack vare materialets multifunktionalitet, säger Erik Khranovskyy, vd för Linköpingsbolaget Grafren som koordinerar projektet.