Oyj Ahola Transport Abp har bevisat att Europeiska unionens klimatmålsättningar för 2030 gällande icke-utsläppshandelssektorer kan uppnås, till och med betydligt innan utsatt tid. Beräkningar som gjorts av Uleåborgs universitet i Finland och verifierats av certifieringsföretaget DNV-GL visar att logistikkoncernen har lyckats minska utsläppen av växthusgaser med så mycket som 59 procent jämfört med 2005 års referensvärden, redan under år 2019. I praktiken innebär det att EU-målsättningen uppfylls hela tio år på förhand.
Arbetet mot att även i fortsättningen erbjuda kunderna miljövänligare alternativ fortsätter hos Ahola Transport. I år siktar företaget på en minskning med ytterligare 5% jämfört med föregående år, vilket innebär att den totala utsläppsminskningen uppgår till 61%.
Finlands andel av EU2030-målet är en minskning med 39% av koldioxidutsläppen i icke-handelssektorer jämfört med 2005 års nivå. Ahola Transport vill svara på både kundkrav samt nationella och internationella miljökrav genom kontinuerlig utveckling av sin miljöeffektivitet.
“Vårt arbete för att förbättra vår miljöeffektivitet är nära besläktat med den välkända principen från utvecklingen av industriella processer, nämligen eliminering av slöseri. Detta hjälper oss inte bara att uppfylla våra miljömål utan också att snabbt kunna reagera och svara mot kundbehov”, säger VD Hans Ahola.
År 2005 genererade 800 miljoner tonkilometer gods 44.700 ton koldioxidutsläpp, år 2019 endast 18 300 ton koldioxid hos Ahola Transport. (Beräkningarna baseras på rapporten som är verifierad av DNV GL).
“Vårt långsiktiga digitala utvecklingsarbete har haft en avgörande betydelse för att minska utsläppen, säger Hans Ahola.”
I praktiken har koldioxidutsläppen och bränsleförbrukningen reducerats hos Ahola Transport genom högre utnyttjandegrad, mindre tomkörning samt kontinuerlig utbildning i miljövänlig körning för chaufförerna. Dessutom har utvecklingen av fordonsteknologi, utveckling av nya transportlösningar samt användning av förnybara dieselbränslen bidragit till att minska utsläppen.
Den förenande faktorn för alla dessa aspekter är dock digitaliseringen, vilket gör det möjligt att mäta och rapportera de faktiska utsläppen samt att planera och optimera rutterna effektivt.
– Vi har investerat i utvecklingen och användningen av digitala system i mer än 20 år och de senaste åren har utvecklingen varit snabb. Vi är glada över det som uppnåtts hittills, men arbetet för miljövänligare transporter pågår ständigt, säger Hans Ahola.