“As-a-service”-konceptet har kommit för att stanna. Den växande trenden att konsumera IT som en tjänst har fått oss att omvärdera hur vi använder och återanvänder teknik.
”Genom att skifta fokus från ägande till användning kan företag optimera sina resurser”, säger Sanna Grannas, affärsutvecklingschef på Avoki i podcasten IT-byrån.
Med fokus på enkelhet, minskat elektroniksvinn och mer teknik för pengarna har trenden med IT ”as-a-service” fått ett allt starkare genomslag. När vi går från att köpa och äga IT-produkter till att konsumera dem som tjänst, “as-a-service”, genom att hyra eller leasa dem påverkas inte bara affärsmodellerna och ekonomin. Det faktum att allt mer kan återanvändas har också stor betydelse för miljön.
Kopplingen mellan hållbarhet och as-a-service är temat för senaste avsnittet av Avokis podcast IT-byrån där Stefan Berglund (HP), Ann Nerlund (miljöpedagog, Sysav), Isabell Millestu (Inrego) och Sanna Grannas (Avoki) deltar under ledning av Camilla Stark (Avoki).
En nyckel till cirkulära affärsmodeller
Stefan Berglund, ansvarig för HP´s partnerverksamhet i Sverige delar med sig av hur HP ser på cirkuläret och hållbar design. Isabell Millestu, kommunikationsansvarig på det cirkulära IT-företaget Inrego pratar om hur vi kan driva på den cirkulära ekonomin med cirkulära IT-tjänster och Sanna Grannas, affärsutvecklingschef på Avoki berättar om hur Avoki jobbar med cirkulära affärsmodeller och ”as-a-service”-koncept. Ann Nerlund, är miljöpedagog som föreläser och utbildar inom avfall, konsumtion och cirkulär ekonomi på Sysav. Här delar hon med sig av sin kunskap.
Under samtalet bjuder gästerna på insikter om hur vi kan främja hållbarhet genom konceptet ”as-a-service”. Med avstamp i problematiken med den ökande mängden elavfall, betonas vikten av att förlänga IT-produkters användningstid och klimatfördelarna med “as-a-service”. Sanna Grannas påpekar att modellen kan vara en nyckel till cirkulära affärsmodeller.
”Genom att skifta fokus från ägande till användning kan företag optimera sina resurser, minska avfall och främja hållbarhet. Detta kräver dock en beteendeförändring, där företag och konsumenter går från en linjär konsumtion till en cirkulär användning av produkter.” säger hon.
Panelen lyfter också hur vi kan förändra attityderna till begagnade produkter och tjänster, och hur cirkulär ekonomi kan bli en del av vår vardag. En nyckel är att det ska vara lika attraktivt och välpaketerat att köpa begagnat eller hyra som att köra nytt och att klimatnyttan ska vara tydligt redovisad som en belönande sporre.