Rusta tar nästa steg för att minska sin klimatpåverkan genom att ansluta till Science Based Targets initiatives (SBTi).
Målet är att minska utsläppen i enlighet med SBTi hela värdekedjan och bli lågprissektorns mest hållbara företag.
Rusta vill bli det mest hållbara varumärket i lågprissektorn. Genom att ansluta till Science Based Targets initiative (SBTi) för mätbara klimatmål får Rusta bättre förutsättningar att ta konkreta steg för att uppnå målet.
Under de kommande åren kommer Rusta att utveckla sina klimatmål och skapa en detaljerad plan för hur de ska uppnås. Tillsammans med leverantörer och kunder kommer Rusta arbeta för att minska utsläppen i hela värdekedjan genom att kontinuerligt jobba med förbättringar av processerna för att minska energi- och resursförbrukningen. Rusta kommer även regelbundet att följa upp och redovisa framstegen.
SBTi är en viktig milstolpe
Genom att ansluta till SBTi bekräftar Rusta sitt åtagande att minska utsläppen och bidra till att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5°C, i linje med Parisavtalet.
”Att ansluta till Science Based Targets-inititativet är en viktig milstolpe mot Rustas mål att vara det mest hållbara varumärket i lågprissektorn”, säger Jesper Bondesson, Sustainability Manager på Rusta i ett pressmeddeladen.
”Vi strävar efter att göra konkreta framsteg mot en mer hållbar framtid, och tillsammans med SBTi, våra kunder och våra leverantörer, kan vi fortsätta utveckla ett ännu mer hållbart Rusta och stärka vår position som ett bolag som aktivt bidrar till en bättre framtid.”
Att Rusta ansluter sig till SBTi återspeglar bolagets övergripande ambition att främja betydande framsteg och ta ansvar för klimatkrisen. Genom detta initiativ strävar Rusta efter att stärka sin position som en ledare inom hållbarhet.
Science Based Targets initiative (SBTi) är en organisation som hjälper bolag och finansiella institutioner globalt att bidra till att bekämpa klimatkrisen. SBTi förser bolag med en tydligt definierad väg för att minska växthusgasutsläpp, vilket säkerställer att målen är i linje med att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5°C, i enlighet med målen i Parisavtalet.
Rusta är en ledande aktör på den nordiska lågprismarknaden med över 210 varuhus i Sverige, Norge, Finland och Tyskland. De fysiska varuhusen kompletteras med Rustas online-försäljningskanal, Rusta Online, i Sverige och Finland. Rusta erbjuder ett brett men noga utvalt sortiment av hem- och fritidsprodukter, med god kvalitet till låga priser.