Coca-Cola vill minska utsläppen i värdekedjan - stöttar forskning och startups
Hem HÅLLBAR UTVECKLINGCoca-Cola vill minska utsläpp i värdekedjan – stöttar forskning och startups

Coca-Cola vill minska utsläpp i värdekedjan – stöttar forskning och startups

Publicerat av: Redaktionen

Coca-Cola Europacific Partner i Sverige har minskat utsläppen med 25 procent de senaste fem åren. Nu fokuserar man på utsläppsminskningar i värdekedjan. 

Företaget investerar 4,4 miljarder kronor i innovativ forskning och ny teknik för att minska klimatpåverkan globalt.

– Vi är ett globalt företag med lokal påverkan, men det är i våra värdekedjor vi kan göra störst skillnad. Därför satsar vi på bättre kyltekniker, hållbara förpackningar och starkare samarbeten med våra leverantörer, säger Thérèse Sundberg, hållbarhetsansvarig på Coca-Cola Europacific Partners Sverige i ett pressmeddelande.

Enligt den senaste hållbarhetsrapporten har Coca-Colas utsläpp av växthusgaser minskat med 25 procent de senaste 5 åren. Bara drygt 1 procent av utsläppen kommer nu från den egna verksamheten. Merparten av utsläppen – 98,6 procent – ​​finns i värdekedjan, så kallade ”scope 3”-utsläpp.

Investerar i minskade scope 3-utsläpp

För att minska dessa utsläpp gör Coca-Cola Europacific Partners nu omfattande satsningar på flera områden, bland annat förpackningar, ingredienser och energi. Totalt investerar företaget 4,4 miljarder kronor i utsläppsminskningar mellan åren 2024 och 2026.

Coca-Cola vill minska utsläppen i värdekedjan - stöttar forskning och startups

Coca-Cola stöttar forskning och startups för att minska klimatpåverkan

För att påskynda omställningen till en mer hållbar värdekedja stöttar Coca-Cola Europacific Partners innovativ teknik från entreprenörer världen över inom exempelvis återvinning, jordbruk och logistik. Syftet är att driva långsiktiga förändringar i hela branschen. Investeringarna sker via investeringsprogrammet CCEP Ventures.

Två exempel på företag som Cocoa-Cola investerar i är Avalo, som med hjälp av AI utvecklar mer hållbara grödor som kräver mindre vatten och gödsel – med målet att minska klimatpåverkan från odlingen av sockerrör. Och CuRe-teknologi som möjliggör återvinning av plast som inte skulle kunna återvinnas.

– Vi letar aktivt efter nya idéer och teknologier som kan hjälpa oss att minska vår klimatpåverkan.  Det är genom sådana innovationer vi kan ta stora kliv mot en mer effektiv värdekedja, säger Thérèse Sundberg.

Hittar och samarbetar med innovativa startups

CCEP Ventures är Coca-Cola Europacific Partners investeringsprogram för att hitta och samarbeta med innovativa startups, forskare och teknikföretag som kan bidra till att minska klimatpåverkan i hela värdekedjan.

Genom investeringar, partnerskap och teknikutveckling stöttar CCEP Ventures lösningar som kan minska utsläpp, öka resurseffektivitet och påskynda omställningen till en cirkulär ekonomi. Ambitionen är att nå nettosläpp till 2040.

Här åtgärdas utsläppen i scope 3
  • Förpackningar står för 58 procent av utsläppen i den svenska värdekedjan. Stora investeringar görs i innovativt material för att öka andelen återvunnet innehåll i förpackningar, vilket minskar behovet av nytt material som fossilbaserad jungfruplast. Även insamling och återvinning av aluminium är avgörande för att minska koldioxidavtrycket.
  • Ingredienser står för 35 procent av utsläppen. Genom att fokusera på ett sockerfritt sortiment och mängden tillsatt i befintliga produkter minskar resursanvändningen och därför också klimatpåverkan. Det genomsnittliga sockerinnehållet i den svenska portföljen har minskat med över 25 procent på fem år. Under 2024 var 57 procent av försäljningen sockerfria drycker.
  • Energiisering är en viktig del av arbetet med att minska utsläppen i värdekedjan. Investeringar görs i ny teknik längs hela värdekedjan – både för att minska energianvändningen i produktionen hos leverantörer, och i ett mer hållbart kylsystem hos kunder. Genom initiativet CDE (Collaborative Decarbonisation of Equipment) samarbetar med andra aktörer för att minska energiförbrukningen i dryckesutrustning. Att ersätta äldre utrustning och optimal energianvändning i butiksmiljöer ger utsläppsminskningar.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>