[Krönika]: Det är ett lagkrav, och ja, det kanske låter som ännu en administrativ plåga. Men tänk om vi lyfter blicken och ser CSRD för vad det kan vara – en fantastisk chans att växa med stolthet och syfte!
IT-hållbarhets nya krönikör Maria Ingels Carlsson, grundare av Green Communication, om varför du ska se CSRD som en möjliggörare.
Från och med i år måste fler företag inom EU börja rapportera sina hållbarhetsinsatser enligt CSRD, Corporate Sustainability Reporting Directive. Inte bara stora bolag och offentliga aktörer. Indirekt behöver alla i värdekedjan förhålla sig till direktivet, för att komma på fråga som leverantör eller partner – även små och medelstora företag.
Så det är bara att gilla läget.
Om du tycker det låter som en belastning, har du delvis rätt. Det kommer behövas arbete att få alla rutiner på plats. Men det är också en enorm möjlighet att växla upp och bli lite bättre, på i princip allt än du är idag.
Att visa världen vad du och ditt företag faktiskt gör för att bidra till en hållbar framtid. Att bygga en lönsam verksamhet och samtidigt göra något större, som gör gott för omvärlden. Det är en möjlighet för stor att bortse från.
Och faktum är att den kommer alldeles oavsett, med de nya kraven på hållbarhetsrapportering.
Värdefullt för fler än bara företaget – investerare och leverantörer kräver det
Hållbarhetsarbete handlar inte bara om att minska utsläpp. Genom CSRD tvingas vi sätta ljus på hur våra produkter påverkar både människor och miljö i hela leverantörskedjan.
Det här är om inte nödvändigt så i alla fall extremt viktigt och värdefullt för investerare, leverantörer och kunder. De större aktörerna vill ha transparens – och vissa kräver det redan idag. Företag de samarbetar med kommer behöva visa konkret, i både mål och handling, att de tar sitt ansvar på allvar. Och det är bara början.
Om ditt företag är ett av dem som redan nu står redo med CSRD-rapporteringen ligger ni steget före – ni visar att ni tar framtiden på allvar. Grattis! Annars är det hög tid. Och tro mig, ingen vill vara sist på bollen här. Att halka efter kan betyda förlorade affärer, ett skadat rykte och en risk för att ses som omodern.
Omvänt gäller om vi vänder på det.
Hur mycket lättare blir det inte att rekrytera när potentiella medarbetare vet att ni tar hållbarhet på allvar? Att arbeta för ett företag som vill skapa värde för samhället och omvärlden– det är något många unga söker idag. Och stolta medarbetare som trivs är också lojala medarbetare. När man känner att man gör skillnad tillsammans blir det mer än bara ett jobb; det blir något man står bakom och vill vara en del av.
Etiskt ansvar: leverantörer och deras påverkan på lokalsamhällen
Och visst vill vi alla känna att de leverantörer vi jobbar med är schyssta mot sina medarbetare? Att de har drägliga arbetstider, skälig lön och mår bra på sin arbetsplats? Det är nämligen ingen självklarhet idag och det är viktigt att vi väljer och ställer krav på leverantörer som har detta högt på sin agenda.
Denna etiska dimension blir en naturlig del av att bedriva hållbar affärsverksamhet och visar våra kunder och andra intressenter att vi står för något mer än kortsiktig vinst.
Vem vill inte vara stolt över sitt företag?
När medarbetare känner att de kan stå för vad deras arbetsgivare gör, blir de naturliga ambassadörer. De berättar gärna för vänner och familj om sin arbetsplats och vad den står för. Det ger energi och glädje, och gör att man går till jobbet med en känsla av att vara del av något större.
Så ja, CSRD är ett krav. Men det är också en fantastisk möjlighet att ta vara på. Så fånga bollen nu – de företag som vågar agera blir inte bara vinnare idag, utan även imorgon. Och det vill vi alla vara en del av.
Green Communication är ett svenskt impact-företag som hjälper små och medelstora företag att göra hållbarhetsresan, med strategisk rådgivning, digital marknadsföring och ett nätverk av gröna influencers. Målet är att göra hållbarhet och efterlevnad av regelverk , som CSRD, till en naturlig del av varje varumärkes strategi. Grundare är Maria Ingels Carlsson.