Flera miljöutmaningar med den ökade e-handeln
Hem MILJÖ Flera miljöutmaningar med den ökade e-handeln enligt IVL

Flera miljöutmaningar med den ökade e-handeln enligt IVL

Publicerat av: Redaktionen

Transporter, emballage, returer och överkonsumtion – utmaningarna med svenskarnas ökade näthandel är många. Och när utländsk e-handel nu vinner mark tillkommer ytterligare problem.

– Produkterna kan exempelvis innehålla ämnen som är skadliga, även när de blir till avfall, säger Annelise de Jong på IVL.

E-handeln exploderade under pandemin och verkar nu ha kommit för att stanna. Under  2020 tog IVL:s forskare Annelise de Jong fram en rapport om e-handeln på uppdrag av Konsumentverket.  Redan då kunde hållbarhetsutmaningarna identifieras. Och sedan dess har inte jättemycket förändrats, konstaterar hon.

Flera miljöutmaningar med den ökade e-handeln

Vårt sätt att konsumera har generella problem. Det finns utmaningar redan med fysisk handel, och den ökade e-handeln har ytterligare spätt på de miljö- och klimatrelaterade problemen.

– När normen ännu är att köpa nytt och det är enkelt och billigt att handla online köper många mycket mer än de behöver. Det blir ett resursslöseri utifrån flera aspekter, säger Annelise de Jong.

Billiga erbjudanden ökar köpen

Överkonsumtion är ett stort problem inom vissa områden av e-handeln. Lågprisbutiker på nätet lockar med billiga priser, eller erbjudanden om att köpa fler produkter till bättre pris.

 

På senare år har flera utländska lågprisföretag, där Shein och Temu kanske är de mest kända, etablerat sig på marknaden. Det har riktats kritik mot flera av de utländska företagen när det kommer till arbetsförhållanden och marknadsföring som syftar till överkonsumtion. En annan dold utmaning är den ökade risken för kemikalier i produkterna.

– Konsumenterna bör vara medvetna om att produktion utanför EU inte omfattas av samma lagstiftning som europeiska produkter. När privatpersoner direktimporterar från exempelvis Kina kan produkterna innehålla ämnen som är skadliga under användningen men även när produkten blir till avfall, säger Annelise de Jong.

Returnerade produkter kastas

Returer är ett annat av e-handelns stora utmaningar. När det kommer till kläder kan det vara svårt för konsumenterna att storleks- eller materialbedöma plagg som de bara ser digitalt. Därför beställer många olika storlekar eller färger av samma vara och skickar tillbaka många plagg.

För lågprisföretagen är det inte lönsamt att hantera returerna utan de kasserar helt enkelt produkterna. På så sätt går mycket resurser till spillo. Produkterna används inte, emballagen slängs och transporterna sker helt i onödan.

Det finns företag som valt att porta kunder som returnerat allt för mycket, men Annelise de Jong menar att det är viktigt att företagen guidar kunderna rätt tidigare i köpprocessen.

– Här finns det mycket för företagen att arbeta med. De kan bli bättre på att erbjuda konsumenterna verktyg för att kunna göra rätt val. Ett sätt kan vara att kombinera online-handeln med fysiska butiker, där det är möjligt att prova och känna, säger Annelise de Jong.

Produkterna som skickas ut förpackas inte heller alltid på de mest effektiva sätten. Till exempel används stor mängd emballage för att optimera transporterna, eller så är emballaget svårt att återanvända.

Efterlyser fler styrmedel och transparens

Annelise de Jong hoppas på mer politiska incitament genom styrmedel och regelverk för e-handeln. Hon tycker att det ska ställas större krav på transparens hos företagen och att de ska ge tydlig information om vilken klimatpåverkan deras produkter, transporter, och avfall har.

Hon nämner EU:s förordning om ekodesign för hållbara produkter, ESPR, som ett positivt steg i rätt riktning. Märkningen trädde i kraft 2024 och är ett sätt för EU att öka fokuset på hållbarhet och cirkularitet. EU-kommissionens Green Claims-direktiv, som är preliminärt antagen och som ökar kraven på företagen att leva upp till påstådd miljövänlighet och hållbarhet, ser hon som en annan positiv insats.

– Jag tror inte förbud är en lösning. Men med mer och bättre information under köptillfället kan konsumenterna själva göra bättre val, säger hon.

Att göra det mer attraktivt och enklare att välja second hand i första hand tycker Annelise de Jong är en viktig fråga för hela handeln. Hon efterfrågar insatser som förenklar second hand-köp och tar England som ett gott exempel. Där har momsen på viss second hand-försäljning slopats.

– Andrahandsmarknaden måste uppmuntras, utvecklas och bli roligare och enklare. Att köpa något nytt måste inte alltid betyda nyproduktion. Dessutom behöver vi underlätta för att kunna dela, hyra och låna. Där kan e-handel och digitala lösningar också spela en roll.

IVL Svenska Miljöinstitutet är ett oberoende, icke-vinstdrivande miljöforskningsinstitut som ägs av en stiftelse gemensamt grundad av staten och näringslivet. Sedan 1966 arbetar vi med tillämpad forskning för att hitta lösningar på miljöproblem, både på nationell och på internationell nivå. Vi bedriver forsknings- och uppdragsverksamhet inom hela miljöområdet.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>