Axel Johnsson-ägda FoodBridge investerar i Foodtel, ett svenskt foodtech-företag som minskar matsvinnet i kylkedjan.
Foodtel grundades 2022 av Jacob Petersson och Nazih Hazime. Visionen är att bli ett av de ledande impact-bolagen globalt.
Matsvinn är ett stort problem globalt. Och en betydande andel av svinnet, så mycket som 526 miljoner ton, beror på ineffektiv hantering i kylkedjan. Temperaturavvikelser leder till onödig kassering av säker och fullgod mat. Detta var utgångspunkten för Foodtels grundare Jacob Pettersson och Nazih Hazime, båda med bakgrund i kylkedjan, när de beslöt sig för att utveckla en tech-plattform för att råda bot på problemet.
Plattformen lanserades våren 2023 till utvalda livsmedelsaktörer och har räddat över 225 ton mat från att kasseras. Förutom att förhindra matsvinn har dessa aktörer tillsammans undvikit utsläpp av mer än 3 000 ton CO2e och sparat över 20 miljoner kronor.
Lösningen är väl genomtänkt. Genom att samla in validerad data från källor som Livsmedelsverket och RISE är det möjligt att beräkna kvarvarande hållbarhetstid på livsmedel vid temperaturavvikelser. Via Foodtels app får parterna i kylkedjan, exempelvis en speditör och en grossist eller butik, tillgång till status och kan undvika att mat kasseras i onödan.
Genom beräknings-plattformen, en marknadsplats för “klippvaror” och en donationsportal erbjuder Foodtel en helhetslösning för att förebygga matsvinn – allt samlat på ett ställe för att underlätta snabba och hållbara beslut inom kylkedjan. Detta skapar både ekonomiska och miljömässiga värden.
Fokuserar på Foodtech-bolag i tidigt skede
”Vi har följt Foodtel noga sedan start och är djupt imponerade av de framsteg de har uppnått på kort tid, och det gensvar de får från kunderna. Vi har stor tilltro till både kvaliteten och användarvänligheten i deras plattform. Den möjliggör en smidigare dialog mellan olika intressenter och bidrar samtidigt till både minskat klimatavtryck och lägre kostnader. Foodtel är ett fantastiskt verktyg som markant reducerar matsvinn i kylkedjan.”, säger Sofie Borg, projektledare FoodBridge i ett pressmeddelande.
FoodBridge grundades 2022 och är sedan sommaren en del av Axel Johnson-ägda investeringsbolaget Novax fokus-sektor framtidens mat. Novax samlar Axel Johnsons investeringsverksamhet inom matområdet med ambitionen att driva hållbar omställning av livsmedelsindustrin.
FoodBridge fokuserar särskilt på investeringar i foodtech-bolag i tidiga skeden. Efter tidigare investeringar i bolagen Petgood, Improvin’, Mediterranean Food Lab investerar man nu i Foodtel.
“Vi är mycket glada över att få in en stark och strategisk partner i Foodbridge och Axel Johnson med deras stora närvaro och kunskap inom mat. Vi är nu mer övertygade än någonsin om att vi kan sprida vår effektiva matsvinnslösning till fler aktörer och till nya marknader”, säger Jacob Petersson, VD och medgrundare Foodtel.
Investeringsrundan leddes av FoodBridge och inkluderade även Anders Frankel samt företagets tidigare investerare.
Novax är Axel Johnsons investeringsbolag och en långsiktig och aktiv partner för tillväxtbolag. Genom att investera i, stötta och utveckla små och medelstora företag är företaget med och bygger framgångsrika bolag och framtida ben för Axel Johnson. Novax arbetar med fyra huvudsakliga fokussektorer: Hälsa & Friskvård, Teknisk säkerhet, Framtidens mat, samt Digital infrastruktur för retail. Novax investeringar inkluderar bland annat ApoEx, Apohem, Bruce, Datema, Filippa K, Hedvig, Matsmart, Personalkollen, Prolupin, RCO, STC och Voyado.
Foodtel bildades 2022 i en digital inkubator i hjärtat av Helsingborg. Under de senaste två åren har företaget fått in över 20 miljoner SEK för att utveckla teknik och algoritmer som för att förebygga matsvinn i livsmedelskedjan.