Hållbarhetsagendan: Ny bok visar hur svenska företag kan vända klimatutmaningar till konkurrensfördelar
Hem HÅLLBAR UTVECKLING Hållbarhetsagendan – ny bok: Så vänder du klimatutmaning till konkurrensfördel

Hållbarhetsagendan – ny bok: Så vänder du klimatutmaning till konkurrensfördel

Publicerat av: Redaktionen

Hur påverkas ditt företag av CSRD? Vad innebär det att ta ansvar för sin leverantörskedja? Hur fungerar cirkulära affärer? Klimatomställningen utmanar Sveriges näringsliv, men kommer också med nya sätt att göra affärer – inom planetens gränser.

Högaktuella Hållbarhetsagendan är en praktisk guide för företag som vill ta sig an de stora samhällsutmaningarna och göra hållbarhet till en konkurrensfördel.

– Ambitionen med Hållbarhetsagendan är att visa hur företag kan skapa ett ”win-win” mellan hållbarhet och lönsamhet samt vilka verktyg som finns till förfogande. Att koppla samman ekonomi med social och miljömässig hållbarhet är avgörande för att stärka konkurrenskraften, nu och på sikt, säger Josefin Jakobsson, ekonomijournalist och en av bokens författare.

Hållbarhetsagendan: Ny bok visar hur svenska företag kan vända klimatutmaningar till konkurrensfördelarHållbarhetsagendan är en handbok för företagsledare, chefer och medarbetare som ger kunskap om de miljömässiga och sociala utmaningarna som den gröna omställningen medför och visar både hur man kan hantera dem, strategiskt och praktiskt, och vända dem till möjligheter.

–  Vi vill ge läsarna verktygen att hantera de nya kraven, men också möjligheterna som uppstår. Vare sig man vill eller inte är den nya hållbarhetsagendan här och spelplanen kommer att förändras, säger Josefin Jakobsson.

Vi befinner oss i en brytpunkt där hållbarhet och ekonomi möts, och över tid kommer att bli förutsättningar för varandra, både teoretiskt och i praktiken, genom att regleringar, lagkrav och andra styrmedel skapar omställningskrafter och utkräver ansvarstagande i näringsliv och samhälle.

Med en kombination av expertis och insikter från ledande företagsledare belyser boken hur EU:s nya lagar, växande samhällskrav och globala klimatförändringar är på väg att forma en ny affärslogik.

Tydlig introduktion till CSRD

Ett givet tema i boken är CSRD, EU:s nya direktiv om hållbarhetsredovisning. Läsaren får en tydlig introduktion till de nya regleringarna och hur de påverkar näringslivet, samt praktiska exempel på hur företag kan implementera hållbara affärsmodeller och cirkulära strategier för att uppfylla kraven och stärka sin position på marknaden.

Hållbarhetsagendan beskriver också hur klimatförändringarna – med ökande extremväder, skogsbränder och översvämningar – redan påverkar företagens verksamhet och bokslut. Vidare undersöks hur FNs. hållbarhetsmål för miljö, social hållbarhet och bolagsstyrning har blivit en avgörande faktor inom finanssektorn och hur företag kan använda detta för att stärka sin roll som ansvarsfulla affärspartners och attraktiva arbetsgivare.

Hållbarhetsagendan är skriven av Mikael Salo, hållbarhetsexpert (samt initiativtagare till boken), Josefin Jakobsson, ekonomijournalist på Dagens industri och Catrin Offerman, vetenskapsjournalist och humanekolog (bokens redaktörer) samt medförfattarna Tommy Borglund, hållbarhetsexpert och lektor vid Örebro universitet, Jill Bederoff och Per Olof Lindsten, ekonomijournalister med fokus på hållbarhet och innovation. Boken är utgiven på Liber förlag.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>