En ny sammanställning från bilförmedlaren Kvdbil visar att andelen laddbara bilar skiljer sig mycket mellan landets kommuner.
Vanligast med elbil och laddhybrid är det i Danderyd i Stockholms län medan Sorsele i Västerbotten har minst.
I Sverige finns det ungefär 420 000 registrerade elbilar och laddhybrider.
Det motsvarar 8 procent av den totala mängden bilar i trafik. Högst andel återfinns i Danderyds kommun – här är drygt var tredje (34,1 %) bil laddbar. När Kvdbil gjorde samma sammanställning 2020 hamnade Solna kommun i topp – men då med en betydligt lägre andel (25,7 %).
Solna ligger i dag på andraplats (30,3%) och följs av Nacka (23,0%), Sollentuna (21,4%) och Stockholm (21,1 %).
På sjätte plats hittar vi Lund (20,7 %) som är första kommun på listan som inte ligger i huvudstadsområdet. I Lund är var femte (20,7%) bil laddbar. Därbakom hittar vi även Mölndals kommun i Västra Götaland (16,9 %).
– Samtidigt som vi ser allt fler laddbara bilar på vägarna är det stora skillnader i landet. Även om priserna på elbilar kommit ner får man fortfarande betala mer än för en motsvarande bensin- eller dieselbil. Att välmående Danderyd placerar sig i topp är ingen slump, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.
Färre eldrivna bilar norrut
I Sorsele kommun i Västerbotten finns bara sex laddbara bilar. Det motsvarar 0,4 procent av hela bilparken och är lägst i landet. Därefter följer grannkommunerna Dorotea (0,6 %) och Malå (1,0 %) samt Arvidsjaur (1,1 %) i Norrbottens län.
– Sorsele har länge varit en vit fläck på laddkartan så jag är inte förvånad. Det senaste året har dock kommunen satsat stort på att utveckla laddinfrastrukturen och det är detta som krävs för att vi ska få en grön omställning. Förutsättningar måste skapas i hela landet, det ska inte spela någon roll om man bor i stan eller i glesbygd, säger Daniel Oldsberg.
Sambandet med många företagsbilar
Många laddbara bilar är tjänstebilar och förmånsbilar som ägs av företag. I kommuner där ett stort antal bilar ägs av företag är andelen laddbara bilar som regel högre. Detta gäller till exempel Nacka, Stockholm och Solna, men även Mölndal. Lund har däremot relativt få företagsbilar. Det gör kommunen extra intressant, tycker Daniel Odsberg.
– Det finns inget enkelt svar på varför Lundaborna kör mer klimatsmart, men staden var tidigt ute med att bygga ut laddinfrastrukten och länge gick det att ladda gratis. Att Lund är en universitetsstad och ett centrum för forskning och innovation påverkar nog också. Lundaborna har förmodligen en närmare relation till teknik och hållbarhet än genomsnittssvensken, säger Daniel Odsberg.
Högst andel laddbara bilar:
Danderyd kommun (34,1 %)
Solna kommun (30,3 %)
Nacka kommun (23,0 %)
Sollentuna kommun (21,4 %)
Stockholms stad (21,1 %)
Lunds kommun (20,7 %)
Mölndals kommun (16,9 %)
Lägst andel laddbara bilar:
Sorsele kommun (0,4 %)
Dorotea (0,6 %)
Malå (1,0 %)
Arvidsjaur (1,1 %)
Strömsund (1,1 %)
Vilhelmina (1,1 %)
Pajala (1,2 %)