På Högskolan Kristianstad är hållbar utveckling och FN:s globala hållbarhetsmål integrerade i allt planeringsarbete och i alla program.
Det finns många sätt att göra detta på rent praktiskt.
Landskapsvetarstudenterna visar handgripligen hur de arbetar med de globala målen, vilket de gör både pedagogiskt och illustrativt.
Solen skiner och det är en ljuvlig vårdag i Kristianstad. Fåglarna kvittrar vid de japanska körsbärsträden som står i full blom mitt på campus. Här och där ligger färgglada kuber utplacerade, som vart och ett representerar något av FN:s globala hållbarhetsmål. Vid mål nummer 15, om ekosystem och biologisk mångfald, finner vi Niklas Landgren med en stor damejeanne, full av mossa och myllrande mikroliv.
Hur kom du på idén att bygga ett ekosystem i miniatyr och sedan koppla det till det 15:e globala målet?
– Ekosystemet satte jag ihop förra året som ett litet hobbyprojekt, utan någon tanke på att det skulle användas i skolsyfte. Jag tyckte bara att det skulle vara en rolig prydnad i mitt kontor. När vi nu fick uppgiften att välja ett miljömål tänkte jag direkt att det kunde vara en pedagogisk och rolig rekvisita för att lätt illustrera hur ett ekosystem fungerar.
– Efter det så behövde jag bara komma på hur uppgiften kunde designas på ett sätt så att flaskan kändes relevant till det jag pratade om, och de metoder jag använde.
Att arbeta med FN:s globala mål
Ni arbetar med hållbarhetsmålen på många sätt i utbildningarna. Vad är det ni gör just i dag?
– Landskapsvetarstudenterna tränade på att kommunicera miljö och hållbarhet. FN:s globala mål är enkla att förstå på ytan, men kan vara väldigt komplexa när du tränger djupare ner i dem, berättar Thomas Beery, lärare på landskapsvetarprogrammen och professor i miljödidaktik, och förklarar syftet med lektionen.
– Studenterna övade på att kortfattat och med inlevelse göra hållbarhetsmålen mer begripliga och förankrade i konkreta exempel. Och meningen var också att presentera inför publik, som bestod av kurskamrater, lärare och andra som var på campus.
Det blev väldigt illustrativt och pedagogiskt. Hur reagerade åhörarna?
– Publiken förstod att detta var en lektion och ett ”träningspass” och gav oss utrymme att pröva våra idéer. Jag hörde några personer säga att de uppskattade det faktum att många av studenterna använde pedagogiska aktiviteter och material för att engagera åhörarna – inte bara prata, påpekar Tom Beery.
Varför är det så viktigt att arbeta med de globala målen i högskolans utbildningar?
– Dessa mål är invävda i hela samhället. Varje program på högskolan måste förbereda studenterna att ha en medvetenhet och en kompetens i att tillämpa FN:s globala hållbarhetsmål.