Bilpendlare till Lund har nu möjlighet att parkera billigare på Brunnshögs pendlarparkering.
Syftet med projektet är att uppmuntra resenärer till att ställa bilen och ta spårvagnen in till stan, vilket skulle resultera i färre bilar inne i centrala Lund.
Under torsdagen hölls en återinvigning av pendlarkonceptet Park&Ride på Brunnshögs pendlarparkering. Konceptet är ett initiativ från Lundakvintetten och Miljöpartiet, och på plats fanns Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden, Karin Svensson Smith (MP), oppositionsråd och Inga-Kerstin Eriksson (C), kommunalråd med ansvar för miljöfrågor, som delade med sig av fördelarna med projektet.
– Med Park & Ride knyter vi samman de som är bilburna med kollektivtrafiken. Man ställer sin bil på parkeringen uppe på Brunnshög och kan sedan enkelt och bekvämt ta sig in till centrala Lund på bara några minuter utan att behöva cirkulera i staden och leta efter parkeringsplats, säger Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden.
Pendlarparkeringen, som ligger ett stenkast från spårvagnsstationen Brunnshögstorget, är tänkt att locka pendlare längs E22:an att parkera i utkanten av staden, för att sedan ta spårvagnen in till centrum istället. Syftet är att bland annat minska trängseln och cirkulationsutsläppen inne i stadskärnan. Lösningen är framarbetad av LKP AB i samarbete med Skånetrafiken och innebär att bilpendlare får rabatt på pendlarparkeringen vid uppvisande av en giltig biljett från Skånetrafiken.
– Vi är glada att som första kommun i Skåne, i samarbete med lokaltrafiken, kunna erbjuda bilisterna ett hållbart alternativ till att köra hela vägen in i centrum för parkeringsmöjligheter, säger Paul Myllenberg, VD på LKP.
Tjänsten riktar sig till pendlare både inom och utanför Lunds kommun, och förhoppningen är att en bred skara, även utanför Lunds kommun ska se fördelarna med att snabbt, enkelt och smidigt kunna pendla in till Lund.
– Lund är en stad där det skapas arbetstillfällen hela tiden. Denna parkeringslösning finns till för boende dels i hela vår kommun, dels i andra kommuner runt omkring. För bilpendlare är detta en smidigare lösning än att åka in i centrala innerstaden, som inte i alla delar är dimensionerad för biltrafik, säger Inga-Kerstin Eriksson (C).
Andra fördelar med den kombinerade mobilitet som Park&Ride skapar är en minskad drivmedelsförbrukning, något som Karin Svensson Smith (MP) knöt an till.
– Klimatet är ju huvudanledningen till att använda mindre fossila drivmedel, men kriget i Ukraina visar att det inte är bra att vara beroende av ett importerat bränsle som blir dyrare och dyrare. Kan man då minska sin bilkörning genom att kombinera bil och kollektivtrafik så är det detta vi politiker ska fixa och det gör vi med den här lösningen.