IT-branschen måste hållbarhetssäkra sina leveranskedjor
Hem HÅLLBAR UTVECKLING IT-branschen måste hållbarhetssäkra sina leveranskedjor

IT-branschen måste hållbarhetssäkra sina leveranskedjor

Publicerat av: Redaktionen

Mindre mängd kött, färre resor och förbättrad källsortering.

Vi har blivit bättre på att anpassa våra vanor efter vad som är bra för klimatet. För vissa är det enkelt att byta kött mot bönor och en resa till Bali mot en vandringsresa i fjällen.

Men för andra kan det vara en daglig kamp att göra klimatsmarta val.

Samma utveckling ser vi inom IT-branschen, där ansträngningarna för att reducera klimatavtrycket har intensifierats under de senaste åren, samtidigt som vi kämpar för att ge upp gamla vanor. Vi har kommit en bit på vägen genom att utveckla nya produktionsmetoder för att reducera energikonsumtionen, och de flesta förpackningar och paket vi skickar världen över har gjorts mindre och består av i allt högre grad miljövänliga material. Men än finns det mycket att göra.

Som världens största PC-tillverkare har vi på Lenovo en position där vi måste vara medvetna om vårt ansvar, och också ta det ansvaret. Därför använder vi idag exempelvis en teknik för lödning vid låga temperaturer då vi tillverkar våra produkter, vilket gör produktionen mer energieffektiv och på så vis mer miljövänlig. Vi använder återvunnet material i våra datorer, skärmar och tillbehör, samt naturliga material som bambu och bagasse för paketering.

Utöver att förpackningarna är biologiskt nedbrytningsbara till 100 procent så har de dessutom blivit avsevärt lättare: För stationära datorer har vikten på förpackningarna gått ner med mellan 0,5 och 1,95 kilo och för laptops har den gått ner mellan 0,3 och 1 kilo. I snitt har denna förändring minskat våra transportutsläpp med 6,7 procent.

Nästa steg är transporten
Ett område där IT-branschen bör kunna vara mer klimatsmart är transport. Bara genom att ändra transportmedel för produkter från flygplan till fartyg eller tåg skulle vi kunna minska varje produkts klimatavtryck med hela 5 procent. Om hela IT-branschen skulle välja långsammare och mer klimatvänliga transportmedel skulle koldioxidutsläppen som orsakas av transporterna minska avsevärt. Detta scenario är dock beroende av att kunder – vare sig det är offentliga institutioner, företag eller konsumenter – är villiga att bidra genom att acceptera längre leveranstider. I framtiden måste den bekvämlighet med dagliga leveranser som många har vant sig vid vara mindre viktig än vår respekt för miljön. Samtidigt måste vi också planera våra inköp och samla dem i stället för att beställa en sak på tisdag och göra en ny beställning på torsdag. Detta gäller oavsett om det är kontorsmateriel eller om det är beställningar för privata konsumenter, företag eller IT-leverantörer. Alla måste granska sin leveranskedja i sömmarna.

IT-branschen måste stå samlad
Som tur var är det inte bara Lenovo som kämpar för att hitta nya innovativa sätt att reducera vår produktions negativa påverkan på klimatet. Det är viktigt att vi kan stå samlade inom IT-branschen i dessa frågor och lära oss av varandra, istället för att arbeta individuellt. För endast tillsammans kan vi uppnå de bästa resultaten för klimatet. Med samlad kraft måste vi hitta effektiva lösningar för att minska vår klimatpåverkan genom hela leveranskedjan.

Vi har ett gemensamt ansvar för att skydda de knappa resurser vi har. Jag är därför glad att så många av de stora företagen såväl inom, och som utanför, IT-branschen går ut och pratar om sina ambitioner inom klimatområdet, och att deras mål är att bli klimatpositiva. Den typen av målsättningar och ansträngningar behövs. Det motiverar oss alla att skärpa vårt fokus på nya initiativ och lösningar. Men vi måste göra det tillsammans som bransch och inte ta klimatet som gisslan i ett marknadsföringskrig där vi hävdar oss själva på varandras bekostnad.

På Lenovo arbetar vi varje dag för att bli mer klimatsmarta och vi har fortfarande en lång väg att gå innan vi når våra klimatmål. Men om vi alla står tillsammans – konkurrenter, kunder och konsumenter – är jag övertygad om att vi kommer kunna skapa en hållbar och framtidssäkrad IT-bransch.

Thomas Hedin, Environmental Affairs Manager North Region på Lenovo

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>