Pantjätten Tomra Collection har implementerat IFS AI-drivna molnplattform, för att säkra en smidigare, mer effektiv och hållbar återvinningskedja.
För ett företag som årligen hanterar 85 000 returautomater i 60 länder är det ett betydande tekniksprång.
Tomra hanterar varje år över 48 miljarder återvunna dryckesförpackningar via 85 000 returautomater världen över och har en central roll i den globala cirkulära ekonomin. För att möta ökade krav på snabb service, stabil drift och hållbar tillväxt har företaget på senare år investerat i modern molnteknik – med IFS Cloud-plattform som grund.

Pantjätten TOMRA driver hållbar tillväxt med AI
Sedan uppgraderingen till IFS Cloud 2023 har TOMRA standardiserat sina globala processer och fått tillgång till realtidsdata som stärker både analys, planering och utförande. Resultatet? Fler driftproblem blir lösta vid första besöket, antalet har gått upp från 84 procent till hela 96–97 procent. Och driftseffektiviteten visar en 27-procentig ökning.
– Med IFS Cloud kan vi snabbt testa nya idéer, fatta bättre beslut och anpassa oss till förändringar i realtid. Det har gjort oss starkare, smartare – och mer värdefulla för våra kunder, säger Daniel Basile, ansvarig för fältservice på Tomra North America.
Snabb strategisk användning
Nyckeln till framgången ligger i företagets snabba och strategiska användning av AI. Genom verktyg som WISE (What-If Scenario Explorer) och Copilot för kunskapssökning kan Tomra i dag simulera resursplanering, identifiera flaskhalsar och ge sina tekniker omedelbar tillgång till viktig dokumentation, utan att öka den tekniska komplexiteten.
Det sparar både tid och pengar, samtidigt som onboarding och kompetensöverföring förbättras.
– Tomra är ett utmärkt exempel på hur våra kunder kan kombinera AI, data och affärsprocesser för att skapa verkligt värde snabbt. De är en pionjär bland våra kunder och visar hur IFS Cloud möjliggör verklig serviceinnovation i stor skala, säger Christian Pedersen, Chief Product Officer på IFS.
Tomras beslut att satsa på en så kallad ”evergreen”-modell – med kontinuerliga uppdateringar och fokus på konfiguration snarare än tung kodanpassning – gör att företaget kan ligga i teknikens framkant utan att drabbas av dyra eller störande uppgraderingar.
– Genom att arbeta tillsammans med IFS Success team och vår partner Infosys har vi kunnat gå från strategi till effekt på rekordtid. Vi ser nu AI inte bara som ett stöd, utan som en motor för hela vår verksamhet, säger Jay Sethuraj, VP Technology, TOMRA North America.
IFS Cloud hjälper Tomra att förvandla komplexitet till fördel och sätter en ny standard för hur återvinningsindustrin kan dra nytta av industriell AI.