Picadeli har tilldelats Svenska Handelskammaren i Frankrikes årliga företagspris Prix d’Excellence.
Picadeli får priset för sin snabba och framgångsrika expansion på den franska marknaden, företaget har sedan 2017 etablerat över 430 digitaliserade salladsbarer – och dessutom gjort det i Frankrike, gastronomins högborg.
Le Prix d’Excellence delas varje år ut till ett svenskt företag som utmärkt sig på den franska marknaden, tidigare pristagare är bland annat Ericsson, SAS, Volvo, Scania och Tetra Pak. En jury väljer varje år en vinnare utifrån ett antal kriterier, bland annat resultat, kvalitet och teknologiskt nytänkande. Picadeli prisas som bäst presterande företag och i juryns motivering står bland annat:
”Picadeli prisas för sin snabba tillväxt på mycket kort tid. Över 430 salladsbarer har installerats, vilket motsvarar en ny salladsbar varannan dag i genomsnitt. En stark prestation på en mycket konkurrenskraftig marknad som kännetecknas av en stark kulinarisk kultur.”
Picadeli har vunnit konsumenternas förtroende i varje land man exporterat konceptet till. Idag finns salladsbarerna på cirka 2100 platser i Europa och Picadeli säljer i snitt 1,2 sallader per sekund dygnet runt. På den franska marknaden finns 430 salladsbarer tillgängliga och där samarbetar Picadeli med några av de största franska kedjorna, bland annat Franprix, Monoprix, Carrefour och Euro Garages.
– Priset är ett kvitto på våra framgångar på den franska marknaden. Vi har lyckats ta fram ett koncept som franska konsumenter snabbt tagit till sina hjärtan, vi har även digitaliserat hela leveranskedjan så vi kan skala upp verksamheten för att möta jättar som Carrefours behov, säger David Bicheron, VD för Picadeli i Frankrike.
Tekniken en nyckel för hållbarhet
Juryn uppmärksammar även Picadelis användande av teknik som en förutsättning för hållbar tillväxt. Genom tekniklösningar utvecklade internt hos Picadeli motverkar det matsvinn och säkerställer att företaget lever upp till Frankrikes höga krav gällande livsmedelssäkerhet. Picadelis högteknologiska disk har bland annat sensorer som meddelar avvikelser i temperatur samt bevakar produkternas hållbarhet. Dessutom minskar disken matsvinnet ytterligare eftersom den lär sig smakpreferenserna hos konsumenter i alla butiker på sju europeiska marknader. Utifrån det kan Picadeli sedan anpassa sortiment och planogram.
– Hållbarhet är en naturlig del i hela vår värdekedja och i Picadelis utveckling. Allt vi står för och allt vi erbjuder till våra kunder är beroende av en välmående
planet. Vi ger människor möjlighet att äta godare och hälsosammare mat med frukt och grönt som bas, kost som ger lägre klimatpåverkan och tar mindre mark och vatten i anspråk, säger David von Laskowski, VD och koncernchef för Greenfood Group och Picadeli.
I Frankrike finns det ett stort intresse och engagemang för växtbaserad kost, speciellt bland yngre. Och där är Picadeli väl positionerat, företagets sortiment består av 90 procent vegetariska produkter och 70 procent veganska, dessutom har Picadeli lanserat flera nya växtbaserade produkter för att tillgodose efterfrågan på alternativa proteinkällor.
Picadeli är en del av Greenfood, en av Nordens största livsmedelskoncerner med inriktning på hälsosam, välsmakande och lättillgänglig conveniencemat.
Om priset
Le Prix d’Excellence delas ut varje år av Svenska Handelskammaren i Frankrike till ett svenskt företag som utmärkt sig på den franska marknaden under året. En utvald jury väljer varje år en vinnare utifrån följande kriterier: framgång under året (resultat), vinst och marknadsandelar, kunskap och teknologiskt nytänkande, personalvård och motivering av personalen, kvalitet på produkter och tjänster, utveckling av de fransk-svenska synergieffekterna.
Svenska Handelskammaren i Frankrikes pris Le Prix d’Excellence är instiftat för att bidra till ett ökat intresse för svenska företag och dess produkter och tjänster, skapa ett tillfälle för det fransk-svenska näringslivet att mötas, sprida kunskap om svenska företag och arbetsmetoder samt om Sverige och svenskt näringsliv i Frankrike. Läs mer om priset och se tidigare vinnare: https://www.ccsf.fr/aktiviteter/prix-dexcellence/
Vi fullkomligen älskar hälsosam mat. Att göra den godare. Enklare. Bättre. Och mer tillgänglig. Passionen har gjort oss på Greenfood till en av Nordens ledande livsmedelskoncerner inom hälsosam mat och vi har en historik som sträcker sig 50 år tillbaka i tiden. Greenfood omsätter 5 miljarder kronor och har drygt 1500 anställda. Verksamheten är bred och med våra tre affärsområden är vi med i hela livsmedelskedjan – från odling, förädling och leverans till ögonblicket då konsumenten sätter gaffeln i sin mun. Greenfoods affärsområden är uppdelade i; Picadeli, Food Solutions och Fresh Produce. Varumärken inom koncernen är till exempel: Picadeli, Green Deli, Daily Greens, SallaCarte.
Läs mer på www.greenfood.se