Trots ett allt starkare klimatfokus i samhället hamnar hållbarhet först på en fjärde plats på listan över vad som prioriteras vid val av elbolag. Priset rankas allra högst. Det här visar en rapport som Ipsos tagit fram på uppdrag av Göta Energi.
Det är fortsatt plånboken i fokus när svenskarna ska välja el-avtal. I en ny rapport, som Ipsos utfört på uppdrag av Göta Energi, har 1027 svenskar fått svara på vad som är viktigast när det kommer till valet av elbolag.
Priset är viktigast, visar rapporten. 56 procent tittar först på vad elen kommer kosta. Där kan man också konstatera att fler kvinnor än män oroar sig för priset.
– Att pris är viktigast när kunder väljer el-avtal kommer inte som en överraskning för oss. Allt vårt arbete kretsar kring att kunna erbjuda våra kunder billigast möjliga el, säger John Gharagozlou, business manager på Göta Energi.
Trots att priset är viktigast för konsumenten så är endast var fjärde elkund nöjd med priset hos sin nuvarande leverantör.
– Jag tror att oviljan att byta el-avtal kommer från en föreställning om att det skulle vara krångligt. Det är det inte. Oftast räcker det med att fylla i några uppgifter på hemsidan, så sköter elbolaget resten, säger John Gharagozlou.
Näst viktigast på listan är att företaget har tydlig och enkel information på hemsidan. På tredje plats rankar konsumenterna att elbolaget har ett positiva omdömen från andra kunder. Först på fjärde plats hamnar att företaget tar ett miljöansvar. 33 procent av svenskarna tycker att det är viktigast att tänka på miljön i sitt val av elbolag.
– Vi tycker att alla ska ha råd att bidra till ett mer hållbart samhälle. Men idag kostar elen mer än vad den borde eftersom elnätsföretagen har monopol på distributionen. Det här vill vi på Göta Energi förändra, säger John Gharagozlou.
Så här rangordnar konsumenterna de olika faktorerna vid valet av elbolag (flera val var möjliga)
Priset: 56 procent
Att företaget har tydlig och enkel information på hemsidan: 37 procent
Att företaget har ett bra omdöme: 34 procent
Att företaget tar miljöansvar: 33 procent
Att företaget har bra produkter anpassade till min konsumtion: 32 procent
Att företaget tar samhällsansvar: 27 procent
Att företaget har bra kampanjerbjudanden: 14 procent
Att företaget är en lokal leverantör: 11 procent
Att företaget erbjuder tilläggsprodukter: 3 procent