Nio dagar, sex race, tre banlayouter och en ny förare I teamet.
Återstarten av Formel E är fylld av utmaningar för Audi Sport ABT Schaeffler. Audi-teamet är redo att kämpa för pokaler och mästerskapstitlar på hemmaplan. Den 5-13 augusti avgörs det eldrivna mästerskapet på Tempelhof i Berlin.
Audi Sport ABT Schaeffler har tävlat i Formel E sedan starten av serien 2014 och tagit hem över 40 pokaler. Mycket har hänt under åren men sex race på nio dagar på samma plats har aldrig tidigare hänt i internationell motorsport. Den 5-13 augusti avgörs den sjätte säsongen i den eldrivna racingserien.
Efter ett uppehåll på mer än fem månader med anledning av corona-pandemin återvänder Formel E till banan. Mycket är annorlunda när de 24 förarna från hela världen möts i Berlin för avslutningen av den sjätte säsongen. Strikt hygien, färre personer i teamet, inga åskådare eller media tillåts på banan vid den tidigare flygplatsen Tempelhof i Berlin, och podiecermonin är reducerad till ett minimum.
Mästerskapet öppet. 180 poäng att hämta
Tävlingsmässigt har de nio dagarna allt att ge. Maximala 180 poäng kan hämtas hem av de 24 förarna. Med bara 38 poäng som skiljer första från tiondeplats är mästerskapet fortfarande helt öppet. “Jag är ganska säker på att slutställningen i mästerskapet kommer att se helt annorlunda ut än vad den gör nu, säger teamchef Allan McNish. Ytterligare en utmaning är att Formel E kommer att köras på tre olika banlayouter. Banan från tidigare år kommer bara att köras den 8:e och 9:e augusti. Inledningsloppen den 5:e och 6:e augusti körs i motsatt riktning och under finalloppen den 12:e och 13:e augusti kommer banan att göras om helt.
Mästerskapets mest framgångsrika förare är laddad
Lucas di Grassi är laddad inför nystarten av säsongen. “Pausen har haft sina positiva sidor. Jag har fått mycket tid med min son och familj. Jag har tränat, ätit hälsosamt och tillbringat många dagar med data från säsongens första race – men efter ett tag räcker det och du vill köra igen”, säger brasilianaren. Även om di Grassi bara tagit en pallplats under de första fem racen och nu ligger på en femteplats är han fylld med kämparglöd: “Vi åker till Berlin för att hämta hem titeln – det är mitt absoluta mål.”
Berlin har alltid varit en favorit för den mest framgångsrika föraren i Formel E med totalt 31 pallplatser. di Grassi har stått på podiet fem gånger i Berlin, oftare än någon annan förare och vann förra året. “Vi har många fina minnen från Berlin och det ger dig förstås en positiv känsla”, säger di Grassi.
DTM-mästaren René Rast kör Formel E
Medan Lucas di Grassi har kört 63 race, har hans nya teamkamrat René Rast bara kört ett race 2016 som gästförare för ett annat team och på en helt annan bana. De senaste veckorna har därför varit extremt intensiva för den tvåfaldige DTM-mästaren. “Jag har gjort allt jag kan: utöver tester, analyserat data i timmar, tittat på filmer och tillbringat enormt mycket tid med ingenjörerna” säger Rast. “Det är svårt att ge uttryck för förväntningarna på min debut med Audi, men en sak är säker: Jag vill vara perfekt förberedd och leverera ett bra resultat i Berlin.”
Vid sidan av Formel E kör René Rast i DTM, där han försvarar mästerskapstiteln med Audi. Det innebär att tysken kommer att köra 12 race i två helt olika bilar mellan den 1:a och 23:e augusti. I Formel E körs den hel eldrivna Audi e-tron FE06 och i DTM körs den fyrcylindriga Audi RS 5 DTM.
Utöver fabriksteamet Audi Sport ABT Schaeffler kommer Envision Virgin Racing jaga poäng i två e-tron FEO6 som utvecklats av Audi och teknikpartnern Schaeffler med Sam Bird och Robin Frijns som förare.
Formel E en del av Audis elektrifieringsstrategi
Audis satsningar på motorsport och Formel E har ett tydligt syfte. Erfarenheter från banan accelererar utvecklingen med tekniköverföring till kundbilar – det är en formel som är inristad i Audi’s DNA. Audi Sport är sedan länge en del av Audi tekniska utvecklingsavdelning. Satsningen på Formel E är också ett led i märkets elektrifieringsstrategi. Fram till 2025 planerar Audi att lansera 20 helt eldrivna modeller.