Stärkt digital affärskompetens för företag i besöksnäringen
Hem HÅLLBAR UTVECKLING Ett stärkt digital affärskompetens för företag i besöksnäringen

Ett stärkt digital affärskompetens för företag i besöksnäringen

Publicerat av: Redaktionen

Tillväxtverket finansierar totalt 5,2 miljoner kronor till sex projekt inom ramen för utlysningen Digital affärskompetens i besöksnäringen.

Tillväxtverket har i uppdrag av regeringen att under 2022 göra insatser för att främja besöksnäringens omställning och hållbara utveckling.

En insats handlar om att stärka besöksnäringens småföretag att hållbart hantera digitaliseringens möjligheter, risker och konkurrensfördelar för ökad affärsnytta.

Den digitala mognaden varierar mellan olika typer av företag inom besöksnäringen. Den här insatsen ska stärka och bredda olika företags- och innovationsfrämjares verksamheter samt få fler typer av aktörer att stötta besöksnäringsföretagens digitala omställning genom att erbjuda utbildning, affärsrådgivning och coachning.

– Många företag inom besöksnäringen arbetar redan digitalt med bokningar, hemsidor och digital marknadsföring. Med den här satsningen kan företag använda digitalisering som en strategisk resurs för att stärka företagets digitala affärsutveckling, säger Karin Östberg, projektledare på Tillväxtverket.

Totalt beräknas 85 företag delta i de sex projekten.

Digiboard VISIT, High Five, Halland

Projektet fokuserar på tre teman: Datadriven affärsutveckling, Digital omställning genom agila utvecklingsprocesser samt Digital säkerhet. Deltagande företag ska ta fram en digital strategi, visualisering i form av en prototyp samt öka kunskapen om digital riskbedömning.

Digital kommunikation och tillgänglighet i besöksnäringen, Kittelfjäll ek. förening, Västerbotten

Projektets syfte är få småföretag att förflytta sig inom Digital motivation, Webb, SoMe-kanaler, SEO, Digital marknadsföring, målgrupper och content. Målet är att företagen ska ta fram en tydlig digital marknadskommunikation.

Digital implementering för besöksnäringen, Kunskapspartner, Skåne

Projektet erbjuder en utbildning genom en beprövad metod med tolv moduler (Digital Scorecard) samt individuell coachning. Syftet är att stötta småföretag i arbetet med att ta fram handlingsplaner med fokus på digitala sälj- och marknadsföringsprocesser.

Kållandsö, Lindholmen Science Park, Västra Götaland

Projektet ska med hjälp av digitalisering, visualisering och data som stöd i beslutsunderlag och ny teknologi (digital tvilling) utveckla företags enskilda, och samlade, förmåga att lyfta och stärka en lokal destination, samt företagsfrämjande aktörers förmåga att bidra till den önskade omställningen.

Säker digitalisering inom besöksnäringen, Linköping Science Park, Östergötland

Projektet kartlägger de digitala verktyg som används inom besöksnäringen som stöd för genomförandet av en grupputbildning inom säker digitalisering (informations- och cybersäkerhet). Varje företag erbjuds också individuell coachning av en IT-säkerhetsexpert. Projektmodellen bygger på erfarenheter från tidigare projekt.

Stärkt digital affärskompetens för företag i besöksnäringenUtveckla digital kompetens i besöksnäringen, Visit Dalarna, Dalarna

Syftet med projektet är att deltagande företag ska öka sina affärskunskaper i kommunikation och försäljning via digitala kanaler och att de utarbetar en digital strategi. Detta arbete stöttas också av vidareutvecklingen av en gemensam digital kunskapsplattform med en webbaserad intranätlösning.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>