Hur länge räcker batteriet i den eldrivna grävmaskinen?
På riktigt, när man exempelvis gräver ett dike i stenig lerjord.
Just det testade Gustav Boberg, segment leader inom Utility på Volvo CE i Eskilstuna, med en Volvo EC18 Electric.
– Resultatet var över förväntan.
I sitt jobb ägnar sig Gustav Boberg åt transformationen mot elektriska anläggningsmaskiner inom segmentet Utility, som innefattar bland annat vatten, energi och telekom. Han har ett extra fokus på omvandlingen av större städer med stora krav på nollutsläpp, där de mindre elektriska maskinerna passar in perfekt.
– Jag brinner verkligen för den här transformeringsresan mot eldrift som vår bransch gör.
Samtidigt finns en viss skepsis mot de nya lösningarna. Mest av allt: funkar det verkligen att jobba hårt i en batteridriven anläggningsmaskin?
Därför bestämde sig Gustav Boberg och hans kollegor för att testa minigrävaren Volvo EC18 Electric. Testet gick ut på att låta en EC18 Electric gräva ett 20 meter långt och rakt dike i anslutning till Volvo Customer Center. Det skulle vara 60 centimeter brett och 75 centimeter djupt.
ÖVRIGA GRUNDFAKTA
Väder/temperatur: Solsken, 15 grader
Mark: Hård och kompakt lera med 25 procent stenar och block
Förare: Benthe Combee, erfaren operatör
Laddningsnivå vid start: 77 procent
– Det såg tufft ut vid start, det var riktigt besvärliga markförhållanden, säger Gustav Boberg.
Halva teststräckan kördes maskinen på ECO-läge och 1 100 rpm, andra halvan på ECO-läge 1 600 varv/minut. Den senare halvan gick tio minuter snabbare och allt som allt var jobbet klart efter en timme och 40 minuter.
– Det är ingen skillnad i prestanda mellan en elektrisk maskin och dieselmaskin i samma storleksklass, säger Gustav Boberg som blev positivt överraskad av energiförbrukningen och att laddningsnivån vid avslut var 46 procent.
– När vi var klara hade maskinen förbrukat endast 5,6 kWh eller 30 procent av batterikapaciteten. Det motsägs inte av Volvos egna tester, men det var ett styrkebesked i ett mycket krävande test.