”Vi som är i elbilsbranschen skapar just nu det nya normala”
Hem TRANSPORT ”Vi som är i elbilsbranschen skapar just nu det nya normala”

”Vi som är i elbilsbranschen skapar just nu det nya normala”

Publicerat av: Redaktionen

Linda Ungh är marknadschef för det nya och snabbexpanderande elbilsmärket ORA Sverige.

Här berättar hon om vad som driver henne samt hur det är att arbeta i en mansdominerad bransch och vad som väntar bilbranschen de kommande åren.

Linda har alltid jobbat med försäljning och kundrelationer.

Dessutom fascineras hon av möten mellan människor. Som ung tjej fick Linda sitt första sommarjobb på anrika Hotel Svea i Simrishamn där hon tidigt fick lära sig hur viktigt det är att känna sin kund, skapa goda affärer och bygga långvariga relationer. Tidigt blev Tyskland hennes andra hem där hon spenderade ca 12 år med tyska som sitt dagliga språk. Men hennes masterexamen i marketing tog hon på Kingston University i London. Linda hade arbetat fyra år inom bilbranschen när hon började sitt jobb på ORA Sverige. Hennes karriärfokus har alltid varit sälj, marknad- och varumärkesutveckling, något som det märks att hon brinner för.

  • Vi som är i elbilsbranschen skapar just nu det nya normala. Mitt mål är att vara drivande, göra skillnad och samtidigt sprida glädje rakt genom succéresan med nya elbilen ORA. Jag har ett jobb som både utmanar, inspirerar och utvecklar mig. Allt på samma gång! Jag började som marknadschef för ORA i januari 2022 och hade innan dess jobbat med två av bilindustrins starkaste bilmärken under ca 4 år. Det är roligt att jobba med varumärken, samtidigt som det är ett stort ansvar. Det är den här kombinationen som attraherar mig.

På frågan varför hon tog jobbet som marknadsansvarig för ORA svarar hon att det är för att hon tycker att produkten är härlig, varumärket fantastiskt spännande och resan framåt en rolig utmaning.

  • ORA är inte som vilken elbil som helst och det var det som attraherade mig. Och att få vara med att skapa och utveckla något från början känns inspirerande. Varumärkesresan med nya elbilen ORA har precis börjat och vi har en strategi för att ta oss dit vi vill. Det är både hisnande spännande och utmanande att jobba med ett nytt elbilsvarumärke under den extrema och svåra marknadssituation som råder just nu. Men det är just vid dessa utmanande tillfällen som det gäller att vara kreativ, jobba tillsammans och finna nya lösningar.

Linda förklarar också att det är nödvändigt för henne som person att kunna stå bakom den produkt som hon ska marknadsföra. Detta elbilsmärke ligger i linje med det som Linda anser är viktigt. Hållbarhet till exempel, hög säkerhet och att man även fångar upp mjuka värden.

  • För mig handlar det om ärlighet. Jag som person är väldigt passionsdriven och jag vill att det ska märkas att jag är del av detta när jag utför mitt arbete. Jag vill känna mig trygg med det varumärket jag är med och bygger, säger Linda med eftertryck.
Bilbranschen är väldigt mansdominerad. Hur ser du på det?
  • Världen består av män och kvinnor, och den som sitter bakom ratten på en bil är lika ofta en kvinna. På så vis är vi kvinnor lika representerade i bilbranschen för som kunder är vi många, därmed är det kvinnliga perspektivet minst lika viktigt när man skapar och marknadsför en bil. Eller det borde i alla fall vara så.

Bilbranschen har traditionellt styrts av ord som teknik, funktion och prestanda och det menar Linda är delvis förlegade begrepp idag. Hon vill hellre fokusera på hållbarhet och mjuka värden som handlar om att förstå vad du ska ha din bil till i din vardag. Linda vill begripa samt kommunicera med bilens förare.

  • Exempelvis; Får barnstolar en bra plats i bilen? Hur säker är min bil? Vilka färger kan jag välja mellan? Hur ofta behöver jag ladda bilen och hur laddar jag den på bästa sätt? Vilken väg till jobbet är smidigast? Dessa behov behöver också tillgodoses. Inte bara hur snabb bilen är eller dess vridmoment. Sådant intresserar i alla fall inte mig lika mycket. Säkerhet är för min del som mamma mycket viktigt och som person är jag intresserad av färg och form. Och på dessa punkter så får ORA mycket höga poäng.
Kan du utveckla det lite till vad det kan ha för fördelar att vara kvinna i din bransch?
  • Jag ser flera fördelar med att vara kvinna och ha mer kunskap om de behov som en tjej som kliver in i en bilhall eller loggar in på en sajt har. Jag vet mer om de frågor som de ofta ställer. Dessutom hjälper ju även min erfarenhet och kunskap om marknadsföring rent generellt sett till.

Hon vill genom sitt arbete se till att de plattformar som skapas för att sälja bilen inte bara fokuserar på det tekniska, så som ofta andra varumärken inom branschen traditionellt sätt har gjort i alla tider. Linda tillägger att hon är tacksam för att hon har stött på flera fantastiska kvinnor i bilbranschen under de senaste åren som inspirerat henne och hennes team som hon har ett enormt bra utbyte med.

  • I vårt team är det mestadels män, men jag märker att ORAs fokus på mjukare värden gör att framtoningen hos många av männen i teamet är personligare och mjukare i jämförelse med vad jag mött tidigare i branschen. Dessutom har de som kollegor inte låst fast sig vid att män är på ett visst sätt och kvinnor ett annat. De märker att de kan lära sig fint av varandra, om de är lite öppna för att ta in hur andra är och fungerar. Vilket är mycket positivt för teamandan och arbetsglädjen i stort.
Hur tror du att din bransch kommer att se ut i framtiden? Kommer det in fler kvinnor? Vad kan bli effekten av det?
  • ”Vi som är i elbilsbranschen skapar just nu det nya normala”

    Linda Ungh (marknadschef för elbilsmärket ORA)

    Som jag var inne på ovan så menar jag att elbilen är en ny produkt. Det är en produkt som inte fokuserar på traditionell bilkunskap utan elbilsförarna ställer helt andra krav och här gäller det för oss som är i branschen att följa med. Jag tror definitivt att vi kommer att se en mer uppblandad bilbransch framöver och kanske kommer vi mötas av lika delar män som kvinnor – ja, helt enkelt en verklighet som speglar vilka som kör bilarna.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>