Inom fordons- och flygindustrin är utvecklingen av lättare komponenter helt avgörande för att kunna minska såväl utsläpp av växthusgaser som material- och energiåtgång.
NITIU ser nu över möjligheterna att etablera ett forskningscenter för att utveckla lastbärande strukturer för vätgaslagring i fordons- och flygindustrin, stöttat av forskningsprojekt med Alleima, Volvokoncernen och Saab.
– Vi är helt övertygade om att vi behöver samla alla tillgängliga krafter för att lyckas skapa en hållbar utveckling. Därför har vi kopplat till ett starkt team från industrin och akademin för att ta in alla nödvändiga perspektiv, berättar Patrik Eriksson, vd för NITIU.
Volvokoncernen och Saabs affärsområde Aeronautics går in i samarbetet med ett tydligt behov, samt kunnande inom design och tillverkning, medan NITIU går in med sin ILS-struktur, som bygger på metallurgi och material från Alleima. Centret kommer att vara inriktat på innovativa sammanfogningsmetoder, vilket är en nyckel i utvecklingen av ILS-strukturen. Även RISE kommer att ingå i forskningssamarbetet, där de bistår med resurser för testning och analyser.
– Ett starkt forsknings- och utvecklingssamarbete för att utveckla morgondagens vätgastankar är en förutsättning för att utveckla en klimatsmart och ansvarsfull fordons- och flygindustri. Det handlar om att säkra konkurrenskraft, position och produkter för svensk industri i ett framväxande vätgassamhälle, säger Göran Bengtsson, ansvarig för Forskning och Teknikutveckling på Saabs affärsområde Aeronautics.
Tidplan
En förstudie påbörjas under det tredje kvartalet med målsättning att definiera målsättning, uppdrag och var etableringen av centret ska ske. Samtal med Region Gävleborg har påbörjats och de är positiva till en möjlig etablering.