De vill bromsa kedjornas EMV-boom med en transparent prismodell
Hem HÅLLBAR UTVECKLING De vill nu bromsa kedjornas EMV-boom med en transparent prismodell

De vill nu bromsa kedjornas EMV-boom med en transparent prismodell

Publicerat av: Redaktionen

De stora livsmedelskedjorna har under en längre tid ökat sin andel av egna märkesvaror (EMV) på butikshyllorna.

En utveckling som akut hotar konkurrenskraften och lönsamheten för svenska livsmedelsföretag.

För att belysa den orimliga konkurrenssituationen börjar Mylla.se med en transparent prismodell. Genom informationskampanjen Svartvitt kan Myllas kunder se hur stor andel av priset som går till producenterna.

Utbudet av egna märkesvaror som Ica Basic, Änglamark, Garant har blivit tre gånger så stort under de senaste 17 åren. Kedjornas egna märkesvaror stod för hela 27,3 procent av den totala livsmedelsförsäljningen i Sverige under 2021. Samtidigt visar en färsk undersökning från Livsmedelsföretagen att EMV slår hårt mot svenska livsmedelsproducenter. 82 procent uppger att lönsamheten är sämre eller mycket sämre när deras produktion går till butikerna egna märkesvaror.

Rickard Sandahl, grundare och VD på Mylla.se, anser att EMV tar bort den personliga relationen mellan de som skapar maten och de som äter den. Med initiativet Svartvitt vill Mylla belysa problematiken med EMV och förklara fördelen med att välja producenternas varor. För att visa hur EMV anonymiserar maten har inspiration hämtats från Blåvitt, ett klassiskt EMV som lanserades av KF (Coop) under 70-talet.

  • Matjättarna satsar allt mer på sina egna märken och nu närmar vi oss ett vägskäl. Antingen låter vi matjättarna växa och vi får trista och anonyma produkter på hyllorna. Eller så väljer vi en väg där konsumenter och producenter kan mötas på en marknad med schyssta villkor. För oss är valet svart eller vitt, säger Rickard Sandahl.

Marknadsandelarna för de tre största dagligvarukedjorna i Sverige uppgick till cirka 90 procent år 2022. Enligt Rickard Sandahl är jättarnas dominans i kombination med EMV ett dråpslag för producenternas lönsamhet. Därför använder sig Mylla av en modell där producenten sätter priset och konsumenten kan se hur stor andel av pengarna som går till producenten, handlaren och staten. Genom att vara öppna med hur fördelningen ser ut hoppas Mylla kunna inspirera fler att följa i deras fotspår.

  • För oss är det helt självklart att visa hur vår prisfördelning ser ut och att du som konsument vet att pengarna går till den som lagt ner sin själ i att producera råvarorna. Dessutom blir det tydligt att priset blir bättre när onödiga och dyra mellanhänder är borttagna. Man skulle ju önska att det fanns en liknande transparens hos de stora jättarna men vi ska nog inte förvänta oss att de vill prata om hur deras marginaler ser ut, säger Rickard Sandahl.

De vill bromsa kedjornas EMV-boom med en transparent prismodell

Initiativet Svartvitt ska även sprida kunskap om hur EMV påverkar svenska bönder och matkreatörer och varför det är mer hållbart att handla direkt från producenterna.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>