AI minskar utsläpp i skärgården
Hem HÅLLBAR UTVECKLING AI minskar utsläpp i den svenska skärgården

AI minskar utsläpp i den svenska skärgården

Publicerat av: Redaktionen

Varje sommar transporterar färjor mängder av besökare mellan öar i den svenska skärgården.

Med hjälp av en ny AI-plattform kan varje skärgårdsfärja nu minska sin bränsleförbrukning med 10-25 procent, vilket bidrar till en betydande minskning av CO2-utsläppen.

Detta enligt resultat från långtidstester.

En färjas bränsleförbrukning kan variera med så mycket som 60 procent på en och samma rutt, och hur kaptenen kör är en av faktorerna som påverkar mest. Cetasols nya digitala plattform iHelm, initialt utvecklad tillsammans med Semcon, använder AI för att varje kapten ska kunna spara stora mängder bränsle.

– Cetasols plattform är ett bra exempel på hur AI kan göra skillnad i omställningen till en mer hållbar planet. Plattformen ger också samma potential för energieffektivitet i framtida elektriska eller till och med automatiserade fordon. Det känns riktigt bra att vi på Semcon bidragit i tidigt skede i det här projektet, säger Magnus Carlsson, områdeschef Software & Emerging Tech, Semcon.

Semcon har stöttat Cetasol från första idé till slutlig implementering av prototyplösningen med expertis inom mjukvara och AI, hårdvara, IoT och UX. iHelm-plattformen har sedan vidareutvecklats av Cetasol till en kommersiell produkt.

Mer effektiv färjetrafik

Sedan januari 2020 har plattformen testats för att effektivisera färjetrafiken i Göteborgs skärgård, såväl som på andra platser världen över. När det kommer till färjan på den svenska västkusten har kaptenerna kunnat spara i genomsnitt 17 % bränsle genom att ändra körmönstret. Ytterligare besparingar förväntas framåt i och med att AI-modellen lär sig och förbättras ju mer den körs.

AI minskar utsläpp i skärgården

– Den nuvarande plattformen hanterar stora mängder data från olika källor, som körmönster från erfarna kaptener, väderdata, GPS-positionering och havsströmmar. Baserat på all denna data levererar den sedan tydliga förslag, ’actionable insights’ så att kaptenen kan köra så energisnålt som möjligt, säger Ethan Faghani, VD på Cetasol.

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>