Elektrifieringen av de tunga transporterna
Hem TRANSPORT DB Schenker testkör tunga elektriska transporter

DB Schenker testkör tunga elektriska transporter

Publicerat av: Redaktionen

DB Schenker har i flera år utforskat möjligheten att elektrifiera tunga transporter. Då nära 90 procent av alla utsläpp kommer från tunga lastbilar är det viktigt att övergå till lågutsläppsfordon i segmentet.

I Sverige deltar DB Schenker i projektet E-Charge tillsammans med 13 andra aktörer kring elektrifieringen av de tunga transporterna för att accelerera omställningen.

I november 2023 presenterade DB Schenkers sin första, elektriska, HCT-lastbil  (high-capacity transport) som går helt på el i ordinarie trafik mellan Vanda och Lempäälä i Finland. Förutom den ordinarie linjetrafiken som körs på kvällen och natten, används lastbilen för upphämtning och leverans av varor mellan Lempäälä och Tavastehus på morgonen.

Den 33 meter långa HCT-lastbilen är en helelektrisk Volvo FH Electric-lastbil med två släpvagnar, och den maximalt tillåtna totalvikten är 68 ton. Lastbilen laddas mellan skift med hjälp av laddstationer installerade vid DB Schenkers terminaler.

Det finska initiativet är en del av de projekt som sedan början på 2020-talet pågår i DB Schenkers Nordiska verksamheter för att möta kraven på grön omställning och elektrifiera fordonsflottan.

Samarbetar med 13 parter och svenska staten i projektet E-Charge

I Sverige har DB Schenker valt att gå med i projektet E-Charge som samlar kunskap om elektrifieringen av tunga transporter. Här samarbetar DB Schenker med 13 andra ledande parter inom fordonstillverkning, logistik, el, drivmedel och akademi med Sveriges stat kring elektrifieringen av tunga vägtransporter för att gemensamt accelerera utvecklingen

Elektrifieringen av de tunga transporternaSyftet med projektet, som löper från december 2021 till december 2024, är att testa alla nödvändiga aspekter för att möjliggöra användningen av batteridrivna fordon för långväga transporter, bland annat att i samverkan utveckla och testa fordon och laddinfrastruktur som möjliggör körtid på 4,5 timme med tung last.

Fokusområden är exempelvis fordon, högeffektivsladdning (MCS), energiförsörjning, infrastruktur och risker.

Testerna utförs utförs som en del av riktiga logistikflöden i Sverige.  Sedan 2023 finns installerad laddinfrastruktur vid terminaler. Från och med våren 2024 har Schenker Åkeri, ICA och Tommy Nordbergh Åkeri testa fordon från Scania och Volvo för långväga transporter kring de utvalda Schenker-terminalerna.

Tar fram modeller för att simulera systemet

Den akademiska forskningen leds av Lindholmen Science Park och SEC, Swedish Electromobility Centre genom Chalmers, deltar gör även Linköpings Universitet, Lunds Universitet och Uppsala Universitet. Målet är att forska på i princip alla områden kopplat till projektets utmaningar; från fordonets energiförbrukning, via dimensionering av laddare och laddstationer och deras påverkan på elnätet till hur logistiksystemet påverkas.

En viktig del är att ta fram modeller för att beskriva och simulera systemet för att kunna studera vad som händer vid en uppskalning, samt att identifiera vilka policy- och regelverksförändringar som är nödvändiga eller önskvärda för att möjliggöra en omställning.

Elektrifieringen av de tunga transporterna av E-Charge

I E-Charge projektet deltar ABB, Chalmers, Circle K, DB Schenker, Schenker Åkeri, Lindholmen Science Park, ICA, OKQ8, Linköpings universitet, Lunds universitet, Scania och Tommy Nordbergh Åkeri.

DB Schenker är en av världens ledande logistikleverantörer med cirka 76 100 medarbetare på 1 850 platser i över 130 länder. Företaget erbjuder allt från landtransporter, internationella sjö- och flygfrakter och konsulttjänster till lager- och logistiklösningar. 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>