Forskare från University of Salford samarbetar med Synskadades Riksförbund och Norges Blindeforbund i testningen
Dott, det ansvarsfulla europeiska mikromobilitetsbolaget, testar ett urval av ljud för elsparkcyklar som utvecklats av forskare vid universitet i Salford i samarbete med Synskadades Riksförbund (SRF) och Norges Blindeforbund (NBF).
Testerna är de första i sitt slag och är i nästa fas i ett projekt som hittills resulterat i utvecklingen av tre potentiella ljud för att öka medvetenheten om fordon utan att bidra till buller.
Deltagarna kommer att bära ett VR-headset och befinna sig i en 360-gradersmiljö med simuleringar av ljud från elsparkcyklar i olika scenarier. I samarbete med SRF och NBF kommer en grupp personer, blinda och synskadade, att ombes identifiera när de först blir medvetna om en elsparkcykel och ge feedback om lämplighet och preferenser för de tre ljuden.
Testerna äger rum i en studio i Stockholm 16-18 januari, och följer en serie av tester i London, Rom, och Madrid i samarbete med organisationer för synskadade från hela Europa. Försöken i olika länder kommer att garantera internationell relevans i syfte att skapa en global standard för ljud från en elsparkcykel.
Dr Antonio J Torija Martinez, ansvarig forskare vid University of Salford, säger: “Vi testar en rad noggrant utformade ljud för elsparkcyklar för att hitta den rätta balansen mellan maximal upptäckbarhet av fordonet och minimal ljudförorening. Genom att använda Virtual Reality för att skapa verklighetstrogna och realistiska scenarier i en säker och kontrollerad laboratoriemiljö kan vi uppnå tillförlitliga resultat. Och genom ett nära samarbete med SRF, NBF och organisationer för synskadade i hela Europa kan vi säkerställa att det ljud vi utvecklar är det bästa för deras behov.”
Niklas Mattsson, ordförande, Synskadades Riksförbund, säger: “Lätta elfordon avger nästan inget ljud idag. Därför upplever vi som är blinda eller synskadade en stor otrygghet när vi rör oss i gatumiljön. Att åstadkomma ett användbart varningsljud på den här typen av fordon skulle förbättra vår situation avsevärt. Operatörer, forskare, regering och statliga myndigheter måste alla öka samarbetet för att säkerställa en mer inkluderande stadsmiljö för alla.”
Terje André Olsen, förbundsordförande Norges Blindeforbund, säger: “Det här är ett spännande projekt. Det är väldigt viktigt för oss som är synskadade att kunna höra när elsparkcyklarna kommer.”
Henri Moissinac, medgrundare och vd för Dott, säger: “Våra fordon förändrar städerna genom att tillhandahålla effektiva transporter som är fria från både luft- och ljudföroreningar. Det är viktigt att våra fordon inte bara fungerar för våra användare, utan att de också respekterar alla människor. Utvecklingen av ett branschstandardiserat ljud för elsparkcyklar, som kan upptäckas av dem som behöver det men utan att vara påträngande, skulle kunna förbättra upplevelsen avsevärt för några av de mest utsatta trafikanterna.”
Efter denna VR-fas kommer ljuden att testas på Londons gator och i hela Europa för att validera resultaten från laboratoriemiljön.
Miljön och social påverkan står i centrum för varje affärsbeslut hos Dott.