När det gäller hållbarhet ställer Elektroskandia samma höga krav på sina leverantörer som på den egna verksamheten.
För att säkerställa att målen och kraven följs genom hela leveranskedjan gör man därför kontinuerligt bedömning av hur leverantörerna presterar i hållbarhetsfrågor.
Varje år väljer man ut några leverantörer hos vilka man även gör en revision.
Sedan 2015 har Elektroskandia en uppförandekod (Code of Conduct) som alla leverantörer skrivit under.
– Vår uppförandekod, som bygger på internationella riktlinjer, beskriver våra förväntningar på leverantörerna vad gäller mänskliga rättigheter, arbetsvillkor, miljö och antikorruption. Varje år får leverantörerna göra en självskattning för att bedöma hur de ligger till mot våra uppsatta kriterier och krav. Därefter gör vi en riskanalys och väljer ut de leverantörer som har störst påverkan och kan utgöra störst risk. Från dessa väljer vi ut några leverantörer hos vilka vi gör en revision, säger Marcus Gustavsson, hållbarhetsansvarig Elektroskandia.
Elektroskandia har genomfört revisioner hos leverantörer sedan 2016. Varje år har det varit ungefär tre leverantörer som valts ut och där man gjort fysiska besök på respektive företags produktionsenhet.
– Det händer att vi hittar avvikelser och i sådana fall ber vi leverantören ta fram en åtgärdsplan, som vi sen följer upp. Vi kan också föreslå förbättringsförslag för leverantören. En sak är säker och det är att det inom alla verksamheter alltid finns något att förbättra. Genom ett nära och gott samarbete med våra leverantörer är vår målsättning att säkra kvaliteten i alla led och fortsätta ligga i framkant vad gäller hållbarhet, säger Marcus.