Den 1 januari 2021 infördes en skattereduktion som ersatte det statliga stöd som fysiska personer kunde ansöka om vid installation av grön teknik, så som installation av solceller, lagring av egenproducerad el och installation av en laddningspunkt (laddbox) till elfordon.
Den nya regeringen har i sin budgetproposition presenterat ett förslag där den nuvarande skattereduktionen för installation av grön teknik ska höjas för installation av solceller.
Samtidigt uppmärksammas att såväl befintlig lagstiftning avseende grön teknik som regeringens föreslagna ändringar kan skapa stora problem vid installation och fakturering av grön teknik i samband med årsskiften, innebärande att kunder riskerar att inte kunna utnyttja hela sin skattereduktion.
Förslag om förstärkt skattereduktion för installation av solceller
Skenande elpriser och vikten av en snabb klimatomställning har inneburit att utbyggnaden av solceller bland hushållen nu sker i mycket hög takt. Höga elpriser i kombination med statlig subvention i form av skattereduktion har dessutom inneburit en inte sällan gynnsam ekonomisk kalkyl för privatkunden.
Skattereduktion för installation av grön teknik ges idag med 15 procent av de debiterade arbets- och materialkostnaderna för installation av solceller och med 50 procent av arbets- och materialkostnaderna för installation av övriga typer av grön teknik som omfattas av regelverket, under förutsättning att det finns skatt att reducera. Skattereduktionen får sammanlagt uppgå till högst 50 000 kronor per person och år.
Den nya regeringen har i sin budgetproposition föreslagit att den nuvarande skattereduktionen för installation av grön teknik ska förändras genom att subventionsgraden för installation av solceller höjs från 15 procent till 20 procent av de debiterade arbets- och materialkostnaderna. Syftet med förslaget är att ytterligare sänka kundernas kostnad och därigenom stimulera efterfrågan på solceller ytterligare. Ändringen föreslås träda i kraft den 1 januari 2023 och tillämpas på installationer som har betalats efter den 31 december 2022. Det är alltså tidpunkten för köparens betalning till installatören som har betydelse för lagens tillämpning. Lagen ska således t.ex. tillämpas på en utbetalning som avser en installation av solceller som utförts i december 2022 och som köparen har betalat i januari 2023.
Problematik i samband med installation och fakturering av grön teknik i samband med årsskiften
Skattereduktion för installation av grön teknik är utformad som ett system med en s.k. fakturamodell med preliminär och slutlig skattereduktion. Fakturamodellen innebär att köparen (kunden) får sin skattereduktion för installation av grön teknik direkt i samband med betalningen för det utförda arbetet. När arbetet är utfört och köparen har betalat sin del av arbets- och materialkostnaden kan utföraren ansöka om utbetalning av den resterande delen av arbets- och materialkostnaden hos Skatteverket. Skatteverket gör utbetalningen till utföraren och samtidigt tillgodoförs köparen en preliminär skattereduktion. Den preliminära skattereduktionen är förifylld i inkomstdeklarationen. När köparen lämnar sin inkomstdeklaration begär denna slutliga skattereduktion genom att underteckna deklarationen.
Som nämnt gäller att utbetalning till installatören av grön teknik ska ske först när arbetet är utfört (dvs. i praktiken när solcellsanläggningen är nätansluten). Installatörens begäran om utbetalning ska också ha kommit till Skatteverket senast den 31 januari året efter det beskattningsår då arbetet betalades.
Inom branschen är det mer regel än undantag att installatören kräver förskottsbetalning på mellan 10 och 80 procent av anläggningens totalkostnad och att resterande del betalas i samband med att solcellsanläggningen är färdigställd (dvs. är nätansluten). Detta kan resultera i problem vid förskottsbetalning före ett årsskifte, vilket även har uppmärksammats av Skatteverket och från politiskt håll.
Enligt Skatteverkets eget ställningstagande framgår att om förskottet betalats år 1 måste installationen vara färdigställd samt slutbetald år 1 och utföraren ansökt om utbetalning senast den 31 januari år 2 för att skattereduktion ska kunna medges på det belopp som betalats i förskott. I annat fall får endast det belopp som erlagts under år 2 (typiskt sett slutfakturan) ligga till grund för skattereduktion. Det ska dock nämnas att Skatteverket i andra sammanhang har uttalat att det är tillräckligt att arbetet är utfört och att utföraren ansöker om utbetalning från Skatteverket senast den 31 januari år 2 för att hela förskottsbeloppet ska kunna ligga till grund för skattereduktion avseende år 1. När alla delbetalningar gjorts under ett och samma år utgör ovanstående inte något problem, utan problemet uppstår först när delbetalningar gjorts på båda sidor av ett årsskifte.
Vår uppfattning är att ovanstående problematik i samband med årsskiften riskerar att ge upphov till stora konsekvenser för såväl installatörerna som för kunderna och att regelverkets nuvarande utformning inte kan anses vara i linje med lagens syfte, dvs. att stimulera investeringar inom grön omställning. En lagändring är således påkallad.
I sammanhanget måste även beaktas att installation av solcellsanläggningar är en process som typiskt sett pågår under en längre tid med grundarbete i form av takanpassningar, montering av solcellspaneler och anpassning och modifiering av fastighetens befintliga elsystem. Det är således naturligt att ett arbete som påbörjas under slutet av år 1 inte kommer att kunna vara färdigställt under samma år. För branschen är det dessutom av likviditetsskäl en grundläggande förutsättning att kunna delfakturera arbetet eftersom mycket stora värden är allokerade till den hårdvara som installeras (solcellspaneler, växelriktare, kablage och övriga monteringskomponenter) med totala installationstider som kan löpa under flera månader.
Det noteras att viss lättnad kopplad till årsskiftesproblematiken har skett genom att Skatteverket i ett ställningstagande uttalat att om hela solcellsanläggningen har installerats och det enbart är växelriktaren som har blivit fördröjd bör utbetalning kunna ske under vissa förutsättningar, trots att anläggningen inte är nätansluten. Ställningstagandet lindrar dock endast de fall när slutlig installation inte kunnat ske p.g.a. uttrycklig komponentbrist.
Wistrand Advokatbyrå har förnärvarande en pågående diskussion med Skatteverket avseende vilka möjligheter som finns att hantera den ovanstående årsskiftesproblematiken.