På FN:s nyligen avslutade klimatkonferens i Stockholm lades stor vikt vid cirkulär ekonomi och ohållbar kundefterfrågan på nya produkter för att ersätta fullt fungerande.
Nu visar en hållbarhetsundersökning från mobilitets- och IoT-företaget SOTI att detta är ett område där företag i såväl Sverige som övriga världen halkar efter.
Trots uppsatta hållbarhetsmål finns en utbredd praktik av att göra sig av med enheter i förtid och köpa in ny teknik, bland annat för att hålla sig attraktiva som arbetsgivare. Enligt Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef på SOTI har det att göra med företagskulturen.
Företag över hela världen letar ständigt efter att förnya och förbättra affärsverksamheten, men med det följer en kostnad och påfrestning för både företaget och för planeten. När FN nyligen avslutade sin klimatkonferens ”Stockholm +50”, som hölls just i Stockholm, var därför övergången till en cirkulär ekonomi, cirkularitetsprotokoll för företag och vikten av ansvarsfull efterfrågan i kundledet huvudfokus i slutsatserna efter konferensen och listan med uppmaningar till omvärlden, den så kallade ”Stockholmsagendan”.
Den senaste hållbarhetsundersökningen från mobilitets- och IoT-företaget SOTI visar dock att företag runt hela världen slänger sina digitala enheter i förtid trots att de fortfarande är fullt funktionsdugliga och trots att företaget har uppsatta hållbarhetsmål. Som en lösning har företag långsamt börjat implementerat hållbara metoder för att minska den negativa påverkan teknikhanteringen har på planeten, genom att använda mer digitala resurser, återvinna elektronikavfall och främja smart digitalt arbete. Men hela 72 procent av de svenska IT-ledarna slänger digitala enheter som bärbara datorer, surfplattor och mobiltelefoner helt i onödan, där det verkliga problemet ligger.
Kulturellt betingat att ligga i framkant
Mer än hälften av de svenska IT-ledarna, 52 procent, höll med om att enhetshantering är en extremt viktig miljöfråga, men att inte tillräckligt görs för att ta itu med problemet. Trots att så många inser problematiken visar företagandet i Sverige på ganska lite handling, vilket enligt Stefan Spendrup på SOTI, är sammankopplat med företagskulturen.
– Teknik har alltid setts som en viktig drivkraft för att förbättra affärsverksamheten. Problemet är att det nu har blivit så förankrat inom företagskulturen att företag gör vad som helst för att vara i framkant av tekniken i form av att alltid ha de senaste produkterna, trots att det är på bekostnad av planeten, säger Stefan Spendrup.
Många IT-ledare erkänner att de byter ut sina mobiltelefoner, surfplattor och bärbara datorer när en nyare modell kommer in på marknaden eller när garantin löper ut. 46 procent av de svenska IT-ledarna tror dessutom att deras organisation blir mer attraktiv som arbetsgivare om de har den senaste elektroniken, vilket förvärrar de negativa effekterna ytterligare.