Adobe meddelade på Adobe Summit – världens största konferens om digitala upplevelser – att General Motors (GM) har valt Adobe Experience Cloud för att leverera personliga interaktioner i stor skala för miljontals av sina kunder.
När GM närmar sig sitt mål att öka kapaciteten till en miljon elfordon (EV) årligen till 2025, kommer förmågan att anpassa varje kundinteraktion att vara avgörande för att utbilda konsumenterna om EV-fördelar och sedan vägleda dem genom köp- och efterköpsresor.
GM kommer att använda applikationer som körs ovanpå Experience Platform (AEP), inklusive Adobe Real-Time Customer Data Platform, Adobe Journey Optimizer och Customer Journey Analytics, som integrerade verktyg för att sammanföra kundinsikter och samordna upplevelser på olika kontaktpunkter online och offline – i realtid.
“Vi befinner oss i början av en EV-rörelse som i grunden kommer att förändra hur vi förflyttar oss, och som ger en framtid utan utsläpp med en körupplevelse som omvandlas med övertygande digitala tjänster”, säger Ajay Kapoor, global chef för prestationsdriven marknadsföring, på General Motors. “När vi går från att normalisera EV:s och utbilda konsumenter till att visa upp nästa generations personaliseringsmöjligheter kommer Adobe Experience Cloud att möjliggöra för oss att komma i kontakt med kunderna på ett relevant och mycket skräddarsytt sätt.”
“En enhetlig bild av våra kunder kommer att ta våra marknadsföringsinsatser till nästa nivå och ge oss den precision vi behöver för att samordna kundupplevelser i viktiga online- och offline-kanaler”, säger Kapoor. “Vårt arbete med Adobe Experience Cloud kommer också att förbereda oss för riktad personalisering i och runt våra fordon, där EV-köpare kan se fram emot användbart innehåll som vägleder dem direkt efter att de har köpt ett fordon, till exempel med varningar och vägbeskrivningar när deras EV behöver laddas.”
“General Motors har många års erfarenhet av Adobe Creative Cloud-applikationer, av att skapa vackert innehåll för att visa upp nya produkter och av att utnyttja verktyg som Adobe Substance 3D för att samtidigt förnya fordonsdesignprocessen och förbättra marknadsföringen”, säger Stephen Frieder, Chief Revenue Officer, Enterprise på Adobe. “Nu kommer vårt utökade samarbete kring Adobe Experience Cloud att på ett vackert sätt kombinera konst och vetenskap och stödja upplevelsebaserad tillväxt i sina EV-initiativ genom att utnyttja djupa insikter för att engagera kunderna med det mest relevanta och effektfulla innehållet.”
Med AEP kan GM förena kunddata från hela organisationen under en gemensam datamodell, samtidigt som man genomför strikta styrnings- och säkerhetskontroller. En enda källa om GM-ägare kan sedan aktiveras genom en integrerad uppsättning applikationer, vilket visar på AEP:s fördelar.