IVECO BUS bekräftar sitt ledarskap inom alternativa fordon och utökar sitt hållbara erbjudande för stadstrafik med en ny generation hybridbussar.
Sortimentet finns i versioner för naturgas och förnybart XTL-bränsle.
Vår biometankompatibla URBANWAY, den första modellen i IVECO BUS-erbjudandet som använder denna teknik, förhandsvisas på EUMO 2022 i Paris – Porte de Versailles (hall 4 – monter H26) från 7-9 juni.
Denna nya generations URBANWAY-hybrid ger 16 procent i bränslebesparingar jämfört med standarddieselversionen och en minskning av koldioxidutsläppen med upp till 19 procent, tillsammans med en betydande förbättring av den totala ägandekostnaden.
IVECO BUS utökar sitt erbjudande för stadstrafik med en ny generation hybridteknik för URBANWAY- och CREALIS-sortimenten som betydligt minskar energikostnader och koldioxidutsläpp jämfört med tidigare generationer, vilket optimerar den totala ägandekostnaden. Denna ledare inom alternativ dragkraft har antagit den här strategin för att driva energiövergången genom en blandning av tekniker, vilket ger kunderna ett urval av lösningar beroende på deras uppdrag och driftbehov.
IVECO BUS introducerar ett komplett sortiment av stadsbussar med låga golv och den nya generationens hybridteknik, som både finns i versioner för naturgas och förnybart XTL-bränsle. Med detta nya tillägg erbjuder produktportföljen för stadstrafik nu ett sortiment med:
- 12 meter standard och 18 meter ledade URBANWAY-modeller utrustade med en Cursor 9-motor i diesel- och XTL-bränsleversioner;
- 10,5, 12 och 18 meter URBANWAY med en Cursor 9 naturgasmotor;
- 12 och 18 meter CREALIS i Diesel-, XTL- och naturgasversioner.
Leveranserna av URBANWAY-hybriderna i versionerna på 12 och 18 meter börjar i slutet av året.
IVECO BUS utökar också nästa generations hybridteknik med sin CROSSWAY Low Entry-modell, som för första gången finns i versioner för naturgas och förnybart XTL-bränsle för att erbjuda lokala myndigheter och transportoperatörer ytterligare ett sätt att minska koldioxidavtrycket. IVECO BUS CROSSWAY LE HYBRID har redan presenterats för beställning i 2022, och leveranserna börjar under första kvartalet 2023.
– I vår nya hybridlösning använder vi oss av vår omfattande erfarenhet av hybridbussar, som framgår av mer än 2 500 enheter som sålts genom varumärkena IVECO BUS och HEULIEZ, och vårt ledarskap inom naturgasteknik, förklarar Claus Skipper, Nordic Business Line Manager, IVECO Buses. Resultatet är en ny generation hybridbussar som använder fördelarna med naturgas för att leverera ytterligare förbättringar av våra hybrid URBANWAY- och CREALIS-modellers hållbara prestanda. Vi erbjuder våra kunder en portfölj av hållbara mobilitetslösningar med en energimix som matchar deras specifika behov med beprövad teknik som ger en betydande förbättring av den totala ägandekostnaden.
Ett steg upp i hållbarhet och lönsamhet
IVECO BUS arbetade i nära samarbete med det globala teknikföretaget Voith med utvecklingen av den elektriska drivlinan. Den har en 48 V hybridlösning utvecklad av Voith för den nya DIWA NXT-växellådan och den beprövade IVECO FPT Cursor 9-motorn. DIWA NXT-växellådan kombineras med en kraftfull 35 kW toppelektrisk återhämtningsmodul, som fungerar som en startmotor och generator för att återvinna den kinetiska energi som ackumuleras under retardations- och bromsfaserna, med ett LTO-batteri med hög energi (48 V) monterat på taket. Batteriet kan leverera 25 kW under startfaserna för att vidarebefordra Cursor 9-motorn.
Den nya lösningen har också en Stop & Start-funktion, som aktiveras automatiskt utan förarens ingripande, och erbjuder flera fördelar för användare och operatörer. Det eliminerar buller och vibrationer, vilket resulterar i ökad komfort för passagerare, boende och fotgängare vid busshållplatser, och förbättrar bränsleekonomin ytterligare.
Med dessa funktioner ger den nya generationen URBANWAY Hybrid 16 procent bränslebesparingar jämfört med icke-hybridversionen – en viktig fördel i en tid då lokala myndigheter och verksamheter står inför stigande energikostnader. Dessutom gör detta förnybara bränsle det möjligt för dem att minska sina koldioxidutsläpp med upp till 19 procent.
Den förenklade designen hos denna nya generations hybridlösning har inte några dyra högspänningskomponenter. Tillsammans med besparingarna i bränslekostnader minskar detta avsevärt den totala ägandekostnaden jämfört med tidigare helhybridtekniker.